Home » , » Bagaimana Membina Hubungan Baik Pelanggan-Kontraktor

Bagaimana Membina Hubungan Baik Pelanggan-Kontraktor

Lebih sering daripada tidak , pelanggan dan kontraktor akan menghadapi masalah tertentu untuk projek yang kebanyakan bangunan kediaman masa. Tetapi jika kita fikirkan ia , adalah penting bahawa pelanggan dan kontraktor mempunyai hubungan kerja yang baik untuk datang dengan projek yang mengalir yang lebih berkembang dan pantas. Sebagai pemilik rumah dan pelanggan, anda perlu ingat bahawa kejayaan pembinaan rumah anda terletak pada kontraktor. Oleh itu, anda perlu bekerjasama dan menyelesaikan isu-isu di sekali sebelum perkara datang menjadi lebih buruk .

Pertama, anda perlu mencari kontraktor yang telah melakukan banyak projek dan mempunyai maklum balas yang positif terhadap kerja-kerja mereka . Anda boleh meminta rakan-rakan atau rakan sekerja jika mereka tahu kontraktor yang boleh melakukan kerja untuk anda . Selain daripada maklum balas , anda juga perlu melihat ke dalam harga mereka. Jangan dibutakan oleh harga yang rendah kerana ini boleh mengakibatkan ke dalam kualiti kerja yang lebih rendah. Kebanyakan masa , mereka yang mengenakan jumlah yang agak tinggi prestasi yang lebih baik dan akan memberikan anda sebuah rumah yang baik hasilnya . Jadi, jika anda telah memilih kontraktor, perkara seterusnya yang perlu anda lakukan adalah untuk memastikan bahawa anda akan dapat untuk membina hubungan yang baik dengan mereka. Berikut adalah beberapa tip bagaimana anda boleh melakukannya .

1. Tahu apa yang anda mahu.


Tiada yang lebih menjengkelkan daripada pelanggan yang tidak tahu apa sebenarnya yang dia mahu. Ini boleh membawa kepada semakan pelan banyak, kelewatan pembinaan dan tan salah faham. Sebab itu, adalah penting bahawa anda mampu untuk memberitahu kontraktor apa yang anda benar-benar mahu. Jika anda tidak pasti, rujuk pakar-pakar untuk mereka boleh memberikan nasihat yang baik mengenainya. Mempunyai "idea-idea folder" di mana gambar-gambar apa yang anda mahu untuk rumah anda dikumpulkan. Dengan cara ini, ia akan lebih mudah bagi anda untuk menjelaskan kepada kontraktor. Sebaik sahaja anda mempunyai kedua-dua bersetuju pada itu, tidak berubah lagi.


2. Tahu mengenai projek itu.


Kamu akan diselamatkan daripada kebimbangan dan tiada isu-isu akan timbul jika anda sedar apa skop projek adalah, berapa lama adalah proses kerja dan setiap yang terperinci projek. Sebaik sahaja anda sedar segala-galanya terutama had masa, anda akan dapat untuk mengesan pembinaan dan anda akan bebas daripada kebimbangan.

3.Setuju sebelum memulakan.


Sebelum projek bermula, pastikan kedua-dua pihak telah bersetuju mengenai segala-galanya. Apabila bajet, tempoh masa, skop kerja dan butir-butir lain baik-baik saja, maka ia adalah masa untuk menandatangani kontrak. Kontrak mengikat kedua-dua pihak yang kedua-dua mereka akan mengikut apa yang mereka telah dipersetujui dan akan memastikan keselamatan bagi kedua-dua pelanggan dan kontraktor juga. Jangan sekali-kali pernah memulakan projek jika perkara-perkara yang masih tidak jelas.

4. Setuju pada pembayaran.


Wang adalah faktor penting. Sebagai pelanggan, anda perlu membayar kontraktor anda tepat pada masanya berdasarkan bagaimana anda bersetuju untuk memastikan bahawa projek tersebut tidak akan berhenti. Ingat bahawa bayaran anda diperlukan supaya pihak kontraktor boleh membeli bahan, membayar pekerja, pembekal dan lain-lain. Tanpa bayaran anda, pembinaan rumah anda tidak akan selesai sekaligus. Jadi, pembayar yang baik dan membayar mengikut apa yang anda dan kontraktor telah dipersetujui.

5. Ikut jadual kerja.


Projek ini mempunyai kekal mengikut jadual. Ia boleh menjadi lebih awal daripada jadual, tetapi ia tidak boleh lewat. Pelanggan mempunyai untuk membayar pada masa seperti apa yang kami nyatakan di atas kerana bayaran lambat atau tiada bayaran akan menghalang kontraktor dan pekerja untuk melaksanakan dengan baik kerana kekurangan dana. Ia adalah tanggungjawab kontraktor untuk mengikuti jadual semasa ia adalah tugas pelanggan untuk membayar pada masanya.

6. Berbuat baik dan bertimbang rasa.


Kontraktor itu adalah seorang manusia dan sebagainya adalah pekerja juga. Ia tidak bermakna bahawa hanya kerana anda membayar mereka wang yang mereka adalah hamba anda. Itulah sebabnya anda perlu bertimbang rasa setiap masa. Seperti jika mereka bekerja lebih masa, anda boleh menunjukkan isyarat kecil yang teliti dengan hanya memberi mereka makan atau makanan ringan. Ini akan menyelamatkan mereka masa dari membeli makanan ke tempat-tempat lain. Juga, tidak mengharapkan kontraktor anda untuk menjawab panggilan anda setiap masa. Jika ia adalah di luar waktu perniagaan biasa, tidak memanggil. Mereka mempunyai kehidupan mereka sendiri juga.

7. Boleh diakses dan mudah didekati.


Komunikasi adalah satu perkara yang penting terutama apabila satu projek besar sedang bekerja. Mungkin ada ketikanya keputusan besar perlu saya dibuat pada waktu tertentu dan kontraktor perlu mencapai pelanggan sekaligus. Oleh itu, anda perlu boleh diakses walaupun hanya melalui panggilan. Jika anda tidak boleh melayan bila-bila masa ini, anda boleh melantik seorang pengurus projek untuk melakukannya untuk anda. Selain daripada ini, anda juga perlu didekati supaya bahawa kontraktor itu tidak akan teragak-agak untuk membuka kepada kamu.

8. Stick dengan pelan rumah.


Seperti biasa, pelan rumah diperlukan untuk projek. Segala-galanya dalam ia diluluskan oleh pelanggan dan akan diikuti oleh kontraktor. Pelanggan perlu mengelakkan perubahan fikiran tentang reka bentuk dan lain-lain kerana ini akan menjadi satu jumlah membuang masa, usaha dan bahan. Sebaliknya, kontraktor juga perlu mengikuti rancangan itu kecuali pada keadaan apabila reka bentuk tidak muat pembinaan sebenar.

9. Meluahkan pendapat secara membina.


Cara anda bercakap dan kata-kata yang anda pilih amat memberi kesan mesej yang anda ingin sampaikan. Apabila menyatakan pendapat anda, katakan dengan baik. Menghormati antara satu sama lain dan membina setiap masa. Nasihat ini pergi ke kedua-dua pelanggan dan kontraktor. Jika kedua-dua pihak berkomunikasi dengan cara ini, keadaan akan mengalir dengan lancar. 

10. Berikan rujukan kontraktor dan maklum balas yang jujur​​.


Menunjukkan penghargaan anda untuk kerja-kerja baik kontraktor dengan merujuk mereka kepada orang lain dan dengan memberikan mereka maklum balas yang baik. Kontraktor akan merasa baik apabila anda memberitahu mereka bagaimana anda suka kerja mereka. Kata-kata manis daripada pelanggan gembira akan menggalakkan kontraktor untuk memberi perkhidmatan yang luar biasa kepada pelanggan mereka.

Dengan kontraktor sekitar, pembinaan rumah anda dilakukan dengan berkesan dan tepat pada masanya pada kos yang berpatutan. Anda perlu bersyukur kerana ada orang yang boleh membantu anda membina rumah impian anda. Sebaliknya , kontraktor perlu bersyukur juga bahawa mereka telah dipilih dan dipercayai untuk bekerja untuk pelanggan. Kedua-dua pihak mempunyai kaitan tanggungjawab mereka dengan baik. Ia tidak sukar untuk menjaga hubungan yang baik selagi kedua-duanya mempunyai pelupusan yang betul dan bersedia untuk menetapkan isu-isu berturut-turut sebelum ia menjadi lebih teruk . Ingat, ia adalah lebih baik untuk menyelesaikan perkara-perkara dengan kontraktor ini daripada untuk mendapatkan satu lagi yang memberikan anda satu kerja yang belum selesai dan kos projek meningkat . Juga, jangan lupa untuk berunding dengan pakar-pakar lain dalam bangunan dan pembinaan sebaik sahaja anda telah memutuskan untuk membina rumah anda.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:24 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani