Home » , » Tangki Air Hujan

Tangki Air Hujan

Semua yang anda perlu tahu tentang  Pembekal Tank Air Hujan
Dengan air menjadi sumber yang semakin  berharga , pemasangan tangki air hujan boleh menyimpan bekalan air dan kocek anda. Tangki air hujan datang dalam pelbagai gaya dan saiz menjadikan mereka sesuai untuk hanya kira-kira mana-mana rumah , dan merupakan cara yang mudah untuk melaksanakan prinsip-prinsip paip hijau.



Mendapatkan  Tagnki Air Hujan

  • Pembekal tangki air hujan akan dapat membantu anda mencari memilih saiz yang betul , bentuk dan bahan tangki air anda, serta memastikan bahawa anda memenuhi semua keperluan majlis, menjimatkan banyak kerumitan dalam jangka masa panjang. Majlis tempatan mempunyai keperluan mereka sendiri ketika datang ke tangki air dan ini boleh termasuk perkara-perkara seperti penempatan, warna, dan kawalan bunyi bising. Tangki air besar ( lebih 10,000 liter) juga mungkin memerlukan kelulusan pembangunan.
  • Pemasangan tangki air hujan - anda akan memerlukan perkhidmatan profesional apabila memasang tangki air. Mereka akan menghantar dan memasang tangki untuk anda ,jika anda telah memilih untuk dalam tangki konkrit tanah. Pemasang juga boleh memasang paip perlu, skrin dan pengawal serangga. Seorang tukang paip yang berwibawa juga boleh memasang tangki air hujan dan betul-betul mereka seperti yang diperlukan , jadi air yang boleh diterima daripada pusat pengumpulan di atas bumbung, untuk berkebun, untuk mengepam tandas dan sebagainya.
  • Pembaikan tangki air hujan - Dari masa ke semasa anda mungkin perlu pembaikan untuk persediaan anda, termasuk retak dan bocor dan pembaikan paip.

Tangki Air Hujan  Pertimbangan

Ia adalah penting bahawa anda mendapatkan tangki air yang betul untuk rumah anda dan terdapat beberapa faktor yang anda perlu mengambil kira. Ini termasuk:

  • saiz tangki air
  • berapa ramai orang yang tinggal di rumah anda
  • berapa besar taman anda adalah
  • apa yang anda bercadang untuk menggunakan air hujan untuk
  • kawasan tadahan bumbung
  • keperluan majlis
  • mana anda tinggal - kawasan kering secara amnya memerlukan tangki yang lebih besar
  • penggunaan air anda yang sedia ada
  • berapa banyak ruang yang anda punya
  • apa persediaan anda akan perlu menjalankan di atas tanah

Tangki Air Penggunaan

Tangki air boleh digunakan untuk beberapa perkara di sekitar rumah seperti:

  • curahan tandas
  • menokok kolam renang atau spa
  • menyiram taman
  • penggunaan dobi (mesin basuh)
  • membekalkan sistem air panas

Jika menggunakan air di dalam rumah, tangki hendaklah dilengkapi dengan penapis dan ia perlu mempunyai jumlah minimum air di dalamnya pada setiap masa. Ini mungkin memerlukan beberapa perubahan paip, seperti mana-mana sambungan kepada bekalan air utama (untuk mendahului tangki) memerlukan anda mempunyai penghawa jurang dalam usaha untuk mengurangkan risiko apa-apa pencemaran bekalan utama. Selain itu, kereta kebal boleh mendahului oleh sebuah lori air.

Jenis-jenis Tangki Air

Terdapat beberapa jenis tangki air , bergantung kepada keperluan anda.

  • tangki poli boleh digunakan sama ada di atas atau di bawah tanah. Mereka adalah sangat ringan berbanding dengan kereta kebal lain supaya mereka mudah untuk mengangkut dan memasang. Mereka juga datang dalam pelbagai bentuk, saiz dan warna , jadi akan sesuai dengan mana-mana rumah . Tangki poli adalah gred makanan (supaya sesuai untuk minum air) dan datang dengan jaminan sehingga 25 tahun.
  • Tangki Steel - tangki logam boleh dibuat daripada keluli tahan karat juga . Tangki ini adalah mudah untuk pengangkutan , datang dalam reka bentuk beralun atau rata dan boleh digunakan di atas atau di bawah tanah. Tangki logam sering dipenuhi dengan polietilena untuk memastikan kualiti air yang baik dan untuk mengelakkan berkarat atau hakisan.
  • Tangki konkrit - tangki konkrit boleh dipasang di atas atau di bawah tanah tetapi biasanya digunakan sebagai tangki bawah tanah. Tangki ini biasanya dibuat di lokasi, tetapi juga boleh dihantar pra- tuang. Dengan pemasangan galas beban kepada penutup tangki, ia adalah mungkin untuk memasang mereka di bawah jalan masuk atau struktur lain di sekitar rumah , menjadikan mereka sangat mengganggu.
  • Tangki Fibreglass - tangki gentian kaca tidak karat atau mengakis, boleh bertolak ansur dengan suhu yang melampau dan datang dalam pelbagai saiz dan warna. Mereka adalah mudah untuk mengangkut dan bertahan untuk jangka masa yang panjang. Walau bagaimanapun , mereka boleh menjadi satu pilihan yang mahal

Ground atas atau bawah Tangki Ground
Tangki air boleh dipasang di atas tanah atau bawah tanah. Terdapat beberapa faktor dalam mempertimbangkan yang memilih kerana kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan mereka. Atas tangki tanah yang besar kerana mereka adalah kos lebih berkesan daripada tanah di bawah tangki , kebocoran boleh dengan mudah dikesan dan mereka mudah ke longkang dan membersihkan. Walau bagaimanapun, mereka mengambil ruang di belakang rumah dan mereka terdedah kepada keadaan cuaca. Di bawah tangki tanah mengambil banyak kurang ruang dan tersembunyi , jadi mereka tidak menjejaskan landskap pada semua. Jika tudung diperkukuhkan , ia adalah mustahil untuk membina jalan masuk rumah dari atas tangki ! Walau bagaimanapun, anda perlu pam untuk mengeluarkan air dan ia boleh menjadi sukar untuk mengesan sebarang kebocoran. Mereka juga kos lebih kerana tanah yang perlu digali.

Air hujan dan Atap
Bumbung dan sistem peparitan adalah satu faktor yang tidak boleh dilupakan apabila memasang tangki air. Anda perlu memastikan bahawa peparitan yang sesuai untuk pengumpulan air hujan dan memasang pengawal untuk menghentikan daun, serangga dan sisa lain daripada mencari jalan mereka ke dalam tangki. Bumbung dan peparitan perlu kerap diperiksa dan dibersihkan, dan profesional yang akan dapat membantu anda dengan ini .
Juga memastikan bahawa bahan tangki dan bahan bumbung yang serasi antara satu sama lain . Bahan-bahan yang tidak serasi boleh menyebabkan berkarat dan kakisan dalam tangki.

Berapa kos Pemasangan  Tangki Air Hujan?
Tangki air hujan boleh kos mana-mana daripada beberapa ratus ringgit untuk tangki dengan kapasiti yang lebih besar. Terdapat banyak aksesori yang merupakan kos tambahan kepada tangki itu sendiri, termasuk paip sambungan , pam , meliputi dan berdiri . Seorang tukang paip berlesen juga dikehendaki untuk memasang tangki air hujan , jadi kos buruh ini juga perlu mengambil kira - seperti juga penyampaian tangki.

Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 2:30 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani