Home » » Desain Rumah Islami

Desain Rumah Islami

Rumahku surgaku

Dalam wacana masyarakat moden yang telah berkembang sepanjang ratusan tahun, tetap belum ada peraturan yang mengatakan bahawa sesuatu tempat tinggal itu boleh dikatakan islami atau tidak. pemahaman masyarakat cuma hanya visual belaka.


mereka menggangap bahawa tempat tinggal islami yaitu tempat tinggal yang mempunyai perhiasan elemen hiasan yang bernuansa islam saja. elemen-elemen hiasan itu dapat berbentuk gambar, photo, lukisan, mekah, masjid nabawi atau ikon islam yang lain. dapat juga berbentuk kaligrafi atau nukilan ayat-ayat al-Qur'an yang dipamerkan dengan artistik didinding area tamu atau area-ruang yang lain. apabila kita akan berfikir lebih dalam, maka kita dapat sedar bahawa ada perihal yang lebih mendasar yang dapat jadikan tempat tinggal dapat merasa lebih islami. intipati islami itu sendiri lebih mengarah pada aturan - aturan yang bikin perasaan penguna atau pemilik tempat tinggal merasa nyaman saat ada dirumah. sebagaimana sabda rasulullah "baiti jannati '. tempat tinggal untuk seorang muslim tak hanya berperanan sebagai kawasan tinggal juga berperanan sebagai kawasan pendidikan (tarbiyatul aulad), kawasan tinggal, sekalian area berlindung. bila kita menegok pada sirroh (sejarah) rasulullah maka kita temui bahawa tempat tinggal rasulullah juga digunakan sebagai masjid (pada awal-awal dakwah) sekalian area membina beberapa sahabat. serta dari tempat tinggal itu terlahir generasi robbani sebagai umat terbaik.

Rumah idaman



rumah idaman untuk tiap-tiap muslim yaitu tempat tinggal yang dapat berikan ketenangan batin serta juga yang dapat membawa penghuninya makin dekat pada allah.

untuk merancang sesuatu tempat tinggal islami, ada banyak hal penting yang butuh di perhatikan. hingga didapat sesuatu design tempat tinggal islami yang ideal, bukan sekadar sebatas hiasan saja. perihal tersebut diantaranya:

1. reka bentuk rumah sebaiknya tidak ditujukan untuk tunjukkan status sosial seseorang (kedudukan atau jabatan). indah namun tidak terlalu berlebih atau glamour. mesra alam serta hubungan dengan tetangga terjaga dengan baik.

2. dinding atau pagar baiknya tidak terlampau tinggi, hingga bikin rumahl terlingkupi serta terkesan sebagai benteng yang mengambil keputusan hubungan dengan tetangga. dengan catatan tetap mencukupi manfaatnya sebagai pengaman.



3. pintu utama serta teres upayakan tidak diletakkan dengan tegak lurus dengan area tetamu. baiknya disamping tempat tinggal. perihal ini ditujukan supaya saat tuan tempat tinggal membuka pintu, seorang tetamu tidak segera lihat isi tempat tinggal tetapi cuma beberapa kecil. disamping itu design juga melindungi supaya saat ada seorang tetamu serta tuan tempat tinggal dalam keadaan tidak siap terima tetamu (tidak berjilbab), aurat tuan tempat tinggal dapat terus terjaga. perihal ini juga melindungi dari pandangan orang iseng yang sembari melalui melonggok kedalam tempat tinggal.

4. ruang tamu sebaiknya tidak bersambung dengan kawasan keluarga serta area - kawasan lain dalam tempat tinggal hingga kegiatan penghuni tidak dapat diketahui oleh tetamu. area tetamu mesti betul-betul direka agar penghuni tidak jadi terganggu aktivitinya dengan kehadiran tetamu.

5. bilik mandi upayakan mudah perawatannya hingga kebersihannya terus terjaga. tentukan bahan yang mudah dibersihkan serta tidak mudah ditumbuhi cendawan atau lumut

6. letaak tandas baiknya tidak menghadap kiblat, usahakan menghadap utara atau selatan.

7. sebaiknya meminimumkan hiasan berbentuk patung serta gambar manusia atau binatang boleh menghalang malaikat rahmat untuk masuk kedalam tempat tinggal.

8. sediakan sesuatu kawasan untuk area beribadah (mushola, untuk salat - salat sunnah) sekalian sebagai kawasan pembinaan untuk seluruh bahagian keluarga. kawasan yang boleh berikan ruh serta sumber sinar ilahi untuk keluarga.


Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 10:32 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani