Home » , » Bagaiman Membina Rumah Anda...???

Bagaiman Membina Rumah Anda...???

1. Pilihlah Kawasan Yang Tepat
Tata letak dan orientasi bangunan, pencapaian (akses), topographi tapak bangunan dan kawasan lokasi merupakan aspek-aspek yang menjadi perhatian. Menghadap timur, sudah mempunyai jalan masuk yang mencukupi, topographi tanah sesuai untuk rumah yang ingin anda bangun dan kawasan tanah yang mencukupi luas sehingga membolehkan anda untuk mempunyai laman ataupun taman, adalah suatu pilihan yang bagus. Ini jika tidak dipenuhi, Anda hendaklah Buat Asal dulu niat anda untuk membina sebuah rumah dan cari lokasi yang tepat.Kerana akan merumitkan anda untuk membina. Pada menentukan tapak rumah, lebih baik anda memang lebih baik anda membuat survey berulang kali. Tidak ada salahnya anda bertanya-tanya pada penduduk di sekitar lokasi tanah itu, mengenai keselamatan alam sekitar, sama ada kawasan itu sering kena banjir dan lain sebagainya. Harus anda ketahui bahawa ini adalah titik permulaan anda mulai melancarkan kos dan Kemudian kos ini akan semakin banyak dari masa dengan anda membina rumah.




2. Pilihlah Pelan Rumah
Pelbagai cara untuk mendapatkan sampel denah rumah, baik itu dari majalah, risalah-risalah, internet dan lain-lain. Pilih lah yang mengikut keperluan anda dan boleh dilaksanakan pada tanah yang sedia telah ditetapkan tadi. Lebih baik dibicarakan bersama keluarga, kerana yang akan menduduki rumah ini bukan anda sendiri.
3. Urus Kebenaran Membina Rumah
Sebelum mencari tukang untuk membina sebuah, lebih baik urus terlebih kepada Kebenaran Membina Rumah nya. Kerana dengan pembayaran pajakKebenaran Membina Rumah ini selain menjadi warganegara yang baik, anda juga melegalitaskan aset anda. Rumah yang mempunyai Kebenaran Membina Rumah  mempunyai nilai ekonomi yang tinggi.
Lagi pula jika tidak mengurus Kebenaran Membina Rumah terdapat kemungkinan semasa ia membangun akan masalah timbul atau mungkin berhenti kerana ditegur oleh pemerintah daerah setempat dan yang lebih buruk lagi akan mungkin dirobohkan. Walaupun itu boleh diselesaikan, janganlah menjadi suatu kebanggaan bahawa rumah anda boleh dibina tanpa Kebenaran Membina Rumah ... itu tidak baik.
4. Pemilihan Kepala Tukang atau Penyelia
Tidak sukar mencari tukang atau penyelia, begitu anda bermula memberitahu pada pelbagai orang atau kenalan anda kemudian akan banyak datang tawaran orang untuk mengerjakan rumah anda. Seleksilah mereka berdasarkan kwalitas (kemampuan kerja) jika perlu anda boleh untuk melihat hasil yang telah mereka kerjakan. Anda hendaklah menggaji tukang yang disarankan oleh orang yang anda kenal. Akan lebih baik dibuatkan kontrak kerjanya.
5. membekalkan bahan
Sebelum anda menawarkan bahan bangunan ada baiknya tanya dulu dengan tukang,bahan apa yang harus anda beli. Selepas direkodkan dengan baik anda anda Cari di kedai bahan bangunan dan sila untuk bertanya. Material apa terbaik yang ingin anda digunakan pada bangunan anda. Buatlah survey di beberapa toko bahan bangunan, akan lebih baik anda pergi ke kedai bangunan yang besar (one stop shopping)juga kerana selalunya disini anda boleh berunding dengan percuma dan pilihan mencukupi variasi. Peroleh risalah-risalah bahan bangunan, pelajari dan pilih mana yang sesuai untuk rumah anda.
6. kawalan
Buatlah kawalan sekerap mungkin, Tetapi tidak terlalu mencampuri masalah kejuruteraan bekerja. Sesungguhnya disaat membina tapak bangunan akan kelihatan tak beratur, atau mungkin anda merasakan dalam bilik yang dibuat terlalu kecil. Selagi saiznya mematuhi dengan imej garis panduan yang anda tentukan, turutlah gambar tersebut. Kerana jika anda mula cuba untuk mengubah serta meminda saiz dalam bilik yang akan dibina akan membawa maut. Sebarang perubahan pelan akan mempunyai kesan dalam membentuk bangunan, sistem pembinaan kuda-kuda dan bentuk bumbung.

Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:24 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani