Home » » Petua Membeli Rumah Second

Petua Membeli Rumah Second

Mengambil keputusan untuk membeli sebuah rumah bukanlah perkara yang mudah. Selain itu rumah second, anda perlu bersedia membuat kajian dan check list terhadap rumah yang akan dibeli. Dari awal tapak, luas atas tanah dan bangunan hingga harga pasaran yang sepadan dengan lokasi rumah.



Mengapa membeli sebuah rumah second? Rumah second biasa lingkungan sudah berlaku dan sarana penyokongnya juga lengkap. Berbanding membeli rumah di kawasan kediaman baru lagi yang perlu menunggu untuk daerah berkembang.

Well ini ini check list yang boleh anda gunakan apabila membuat keputusan mengenai untuk membeli sebuah rumah second

1. Check Rumah yang ingin anda beli

a. Bumbung rumah termasuk jubin dan siling

b. Tembok dan cat

c. bilik Mandi

d. arah ke matahari

e. tingkap

f. Elektrik, etc

Jika anda perlu ajak kenalan anda yang memahami bangunan yang untuk menyampaikan maklumat tepat. Karena terkadang pemilik rumah yang boleh ajar kadar jual dapat setinggi-tingginya.

2. luas Tanah
Cuba cek juga berapa luas tanah rumah itu, cuba padankan dengan yang ada dalam sijil. Dari segi lain fikirkan juga apakah luas tanah yang terdapat boleh mustahil untuk pembangunan di masa yang akan datang, bagi membangunkan bilik tidur atau bilik makan contohnya.

3. luas Bangunan
Menyesuaikan luas bangunan dengan keperluan anda. Bilangan keluarga anda langsung boleh jadi penanda aras, jangan terlupa Laraskan turut dikenali sebagai bajet.

4. Sijil Pemilikan
Periksa juga hak milik rumah, apakah sudah hak milik atau masih dalam masa KPR? Rumah milik bersendirian atau warisan? Lakukan PR anda.

5. harga
Well adalah yang paling akhir, sebelum mengambil keputusan untuk berunding cuba untuk melakukan sedikit siasat pada persekitaran di sekeliling rumah yang akan anda beli, kira-kira berapa harga tanah yang di sekitar. Kurangnya ini jika anda sudah mempunyai info anda boleh memiliki target apabila menawar harga.

Bagi dapat mencari rumah impian anda memang memerlukan kesabaran, kewangan yang mencukupi dan tentunya rumah yang benar-benar sepadan keperluan anda.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:25 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani