Home » » Perkara Yang Berkaitan Dengan Sistem Keselamatan Rumah

Perkara Yang Berkaitan Dengan Sistem Keselamatan Rumah

Salah satu hal yang punya peranan penting untuk mewujudkan rasa selesa bagi penghuni rumah iaitu sistem keselamatannya. Sebab dari sinilah akan tercipta suasana yang damai dan tenteram dan secara automatik hal ini akan membuat penghuni merasa suka dan betah tinggal di rumah tersebut.

Ada pelbagai faktor yang berkaitan dengan sistem keselamatan rumah namun secara garis besar dapat dibagi menjadi dua bahagian iaitu faktor dari dalam dan faktor dari luar. Yang dimaksudkan dengan faktor dari dalam sebagai contoh element utama keselamatan iaitu pintu, tingkap dan pintu pagar perlu sentiasa dalam keadaan yang tertutup.



Jika penghuni sedang keluar, semua pintu tersebut harus dalam keadaan terkunci. Usahakan saat membuat tingkap terutama tingkap kaca juga dilengkapi dengan junjung. Khusus untuk pintu pagar yang menggunakan mangga, ketika keluar usahakan kunci mangga ini boleh dilakukan di bahagian dalam, bukan di luar.

Tujuannya iaitu untuk menimbulkan kesan seakan-akan masih ada penghuni dalam rumah tersebut.
Selepas pintu bahagian lain yang perlu mendapat perhatian adalah lampu. Jangan pernah berfikir menghidupkan lampu pada malam hari merupakan perkara yang membazirkan kos elektrik. Terutamanya bagi lampu yang terletak di bahagian luar. Ramai kes kecurian dan tindak jenayah lain yang timbul dengan sebab keadaan rumah dalam keadaan gelap. Jadi meski sedang tidak dipakai lampu luar tetap harus dalam keadaan yang menyala.

Lebih baik lagi apabila cahaya tersebut dilengkapi dengan pemasa. Perkara ini untuk berjaga-jaga jika penghuni terlupa untuk menghidupkan atau mematikannya. Di samping itu pemasa mempunyai fungsi yang lebih tinggi ketika penghuni harus keluar dalam tempoh masa yang lebih lama sehingga berhari-hari. Jadi lampu tersebut akan menyala lalu mati dengan sendirinya sesuai dengan tetapan masa yang telah ditetapkan.
Perlu untuk diketahui, keadaan rumah yang lampunya selalu menyala di siang hari sering menimbulkan tanggapan jika rumah tersebut sedang tidak ada penghuninya. Keadaan ini boleh menjadi sejenis jemputan bagi mereka yang suka membuat perbuatan jenayah.

Perkara lain yang boleh dilakukan bagi mencitakan sistem keselamatan dari dalam iaitu menggunakan penggera. Apabila ada orang lain yang masuk tanpa ada izin dari penghuni atau masuk secara paksa, maka alat elektronik ini boleh mengeluarkan suara. Di samping penggera juga boleh memakai kamera CCTV tetapi malangnya harga masih mahal.

Penstrukturan dalaman juga perlu mendapat perhatian. Sentiasa cuba supaya pelbagai macam perabot terutama yang harga mahal diletakan pada kedudukan tertentu sehingga tidak boleh dilihat dari luar. Barang mahal yang kelihatan secara ketara akan mengundang minat orang bagi membuat jenayah atau kecurian.

Lalu yang dimaksudkan dengan faktor luar boleh dilakukan dengan cara mewujudkan hubungan yang baik dan akrab dengan jiran sekitar. Supaya jika ada pengunjung atau tetamu yang mencurigakan boleh saling membuat hubungan bagi mengelakkan berlakunya perkara-perkara yang tidak dikehendaki. Kerja sama bagi menjaga alam sekitar ini sangat penting dilakukan meski sudah ada security maupun keselamatan

Kerana kehadiran hanya berfungsi bagi berjaga-jaga saja. Selain itu mengingat jika tidak setiap masa keselamatan boleh keliling seluruh Kampong secara bersamaan. Penjahat yang professional dan bijak pasti akan mengkaji bila keselamatan tersebut membuat pemeriksaan serta kawasan mana sahaja yang akan lawati pada jam yang tertentu.

Di samping itu juga sudah terbina hubungan yang dekat, penghuni tidak akan merasa segan bagi minta tolong menjaga rumah jika perjalanan dalam tempoh masa lama. Bila cahaya di rumah tidak tidak dilengkapi dengan pemasa boleh sekaligus minta tolong bagi menghidupkan dan mematikannya.
Kemudian yang terakhir terletak sentiasa waspada terhadap orang lain lebih-lebih lagi yang belum dikenal. Semasa ini banyak pelaku jenayah yang menyamar sebagai pengemis, pengamen, sales dan sebagainya.

Sumber gambar: http://realtybiznews.com

Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:31 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani