Home » , » kelebihan rangka bumbung baja ringan

kelebihan rangka bumbung baja ringan

Kelebihan rangka bumbung baja ringan sebagai bahan bangunan adalah dalam hal struktur bangunan yang ringan sehingga tidak memerlukan perkuatan berlebih pada struktur diatasnya, hal ini bermakna keperluan saiz struktur ring rasuk yang kecil sehingga dapat menjimatkan kos membina rumah. banyaknya pilihan bentuk profil baja ringan juga boleh memberikan kelebihan tersendiri bagi bahan bangunan yang merupakan pembangunan teknologi baja ini sehingga rangka bumbung boleh direka sedemikian rupa dengan mempertimbangkan segi kekuatan dan keindahan. perhitungan struktur rangka atap baja ringan harus selalu dilakukan sesuai dengan bentuk dan saiz bentang kud-kuda bumbung yang hendak dipasang, hal ini untuk mengelakkan kerobohan bumbung akibat baja ringan tidak kuat menahan beban material diatasnya.



Baja ringan juga tahan terhadap gangguan haiwan yang boleh merosakkan struktur kayu seperti anai-anai yang memakan kayu atau serbuk yang boleh membuat kayu lapuk, penjimatan bahan-bahan dan masa pengawetan Pyang biasanya dilakukan pada rangka atap kayu juga boleh ditiadakan jika menggunakan baja ringan seperti perendaman kayu atau pengolesan bahan kimia untuk mencegah dimakan anai-anai. selain itu menggunakan baja ringan bererti turut mengambil bahagian dalam menghalang penebangan pokok secara besar-besaran sebagai bahan bangunan sehingga usaha pemuliharaan planet bumi dari pemanasan global dapat terwujud.

Pekerjaan baja ringan yang dilakukan secara borongan boleh dikira dalam unit kg atau m2 rangka bumbung, yang jika dikira secara terperinci iaitu jumlah seluruh panjang baja ringan didarab berat baja per meter sehingga dijumpai jumlah total keseluruhan dalam kg. dari jumlah tersebut kemudian didarab dengan harga bahan dan upah pekerjaan rangka atap baja ringan per kg.pembuatan reka bentuk bermula dengan perhitungan sehingga dapat ditentukan bentuk dan saiz baja ringan yang selamat untuk dipakai, software atap baja ringan boleh digunakan untuk memudahkan kerja-kerja perencenaan struktur ini kemudian dilanjutkan dengan kegiatan membuat gambar rangka atap baja ringan sehingga dapat dilihat dimana letak sambungan dan saiz panjang masing-masing bahagian profil baja. kemudian dilanjutkan dengan pemsangan oleh tukang yang benar-benar ahli dalam pemasangan baja ringan agar mendapatkan kualiti struktur yang maksimum kerana sudah dilakukan perancangan dan pelaksanaan yang baik, demikian beberapa kelebihan rangka atap baja ringan selamat merancang rumah idaman
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:35 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani