Home » » Komposisi Bilik yang Dinamik

Komposisi Bilik yang Dinamik

Di peringkat awal, arkitek meratakan tanah yang menurun ke arah belakang dan memanfaatkan perbezaan ketinggian tanah menjadi garaj serta kawasan servis yang disusun secara split level.

Massa bangunan yang menyerupai bentuk huruf U, diletakkan di tengah tanah agar tercipta laman yang dapat dimanfaatkan untuk taman dan kolam renang. Wujud massa bangunan didominasi oleh komposisi kubus geometri yang "lugas" dan diatur saling maju-mundur secara dinamik. Dalam konsepnya, arkitek meletakkan tingkap lebar di setiap bilik agar memaksimumkan kemasukan cahaya semula jadi, memaksimumkan kesinambungan visual antarruang dan memaksimumkan peredaran udara segar ke dalam kediaman.




Arkitek menata bahagian tengah dari tingkat satu untuk ruang makan dan ruang menonton TV tanpa dinding penyekat serta dilengkapi dengan lompang sampai ke tingkat dua. Pusat aktiviti keluarga (living area) ini diapit oleh taman di halaman depan dan kolam renang di halaman belakang serta disekat oleh deretan pintu kaca.

Alur ruang (sequence) yang dibentangkan berkesan, terbuka, "mengalir" dan berorientasikan ke arah ruang luar belakang ini berjaya mencipta kesan ruang dalam yang "merangkul" ruang luar (indoor-outdoor). Sesuai dengan permintaan pemilik rumah, bilik tidur utama diapit oleh gazebo di taman samping serta kolam renang di halaman belakang sehingga memberikan privasi yang terjaga termasuk memberikan pemandangan yang maksimum.

Material yang biasa dipakai pada kediaman ini merupakan material khusus seperti dinding kolam renang bersalut oleh mozek butchal dari Jerman sehingga memberikan warna terang atraktif. Dinding pembatas antara taman depan dan taman samping juga disalut oleh bata tampal bermotif ulir berwarna liat. Gerbang angkul di depan kediaman dilengkapi dengan pintu kayu kerok dan dindingnya berlapis batu bersusun sirih. Kanopi dari tembaga yang menaungi kawasan entrance diterapkan pada pintu kaca dari kolam renang ke bilik tidur utama sedangkan kolam ikannya disalut oleh kulit batu besar.

Untuk menyokong konsep seni bina kediaman, interior designer menerapkan gaya moden dengan padu padan material, customized perabot dan hiasan hiasan eksotik. Dinding dan siling didominasi oleh warna putih sedangkan lantainya ditutup oleh marmar warna hitam sehingga ruang dalam terasa lapang dan bergaya.

Perabot dan aksesori direka berbentuk simpel dan elegan dengan tema yang berbeza. Tata cahaya (lighting) juga menjadi perhatian pereka untuk mewujudkan suasana "panas" dengan kesan "dramatik" terutama di malam hari. Aksesori unik seperti kain batik menambah cantik reka bentuk dalaman kediaman.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:22 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani