Home » , » Warna Cat Rumah 2014

Warna Cat Rumah 2014

Cat warna rumah memang cenderung mengalami perubahan tiap tahunnya. Tetapi perubahan tersebut juga tidak bermaknamenghilangkan keistimewaan warna rumah lama anda. Yang merupakan salah satu pemilihan warna yang terbaik, dari jenis segi pemilihan warnanya yang boleh tahan lama, dan tak lengkang boleh dimakan pembinaan zaman.

warna rumah tidak cantik lagi, anda perlu menggantikan seluruh warna rumah anda, terapkan bahagian-bahagian yang paling penting yang memang anda ubah. Kerana pada asasnya, penggunaan warna sudah boleh menghadapi matlamat pelbagai kepentingan, dari segi warna. Mari kita lihat jika ada warna-warna berikut yang anda telah reka.





Warna Indigo

Penguasaan warna biru keunguan ini menjadi salah satu mode warna rumah, watak warna ini menimbulkan ketenangan memiliki sifat stabiliti. Menjangka dengan berpatutan perpaduan warna ungu pada dalaman anda, bisa memunculkan inspirasi dan ketenangan hidup yang didamba.




Warna Passion

Kerana sesuai dengan namanya, warna-warna yang bertemakan
passion ini adalah lebih menyifatkan keriangan, tenaga, kreativiti, dan keghairahan. Amat mengikut bagi keluarga muda agar semakin ghairah menjalani kehidupan bersama keluarga. Tidak berarti bagi pasangan muda saja, seluruh keluarga tetap boleh mengaplikasikan penggunaan warna ceria seperti kuning, hijau, orange, dan lain-lain.

Gabungan warna itu masih tertumpu kepada warna putih dan kelabu sebagai asas yang selalu sesuai untuk sebarang warna berbeza.







warna Teduh

Untuk mendapatkan gambaran teduh, yang mempunyai falsafah penjernihan fikiran, boleh didapati melalui penggabungan 3 warna utama. Yaitu putih, hitam, dan abu-abu. Di samping itu boleh ditambah sedikti warna coklat mengikut rasa.



warna Feminim

Biru muda, pink, atau purple juga boleh menjadi pilihan untuk menimbulkan warna feminim. Warna ini juga tidak lekang dikuasai oleh masa kerana sifatnya yang lembut dan tetap bertahan dengan keindahannya walaupun sehingga muncul pelbagai variasi trend warna baru.


Warna Cat Rumah

Ungu

Warna ungu dipercayai mengandungi elemen angin dan mempunyai korelasi positif dengan kekayaan, kesejahteraan, kejayaan, atau sesuatu yang bersifat elegan.
Gabungan warna ungu dan biru yang menghasilkan warna lavender, juga dipercayai dapat membantu untuk menurunkan stress, menjadikannya sesuai bagi dalaman bilik.





Biru

Warna biru membawa bersama unsur air sehingga menimbulkan kesan ketenangan. pelbagai warna biru yang sering digunakan untuk reka bentuk dalaman rumah minimalist adalah biru donker, biru laut, serta juga satu adunan kalangan biru pekat dengan hitam yang menghasilkan suasana imaginatif, menenangkan, serta membantu santai. Bilik mandi yang menggunakan warna biru segar juga boleh menjadi kelihatan lebih segar.





Putih

Putih mengandungi warna neutral dan paling banyak digunakan sebagai warna utama mahupun pendamping semasa menentukan warna rumah minimalis. Putih membawa bersama unsur "metal" yang memberikan kesan kreatif, dan membantu untuk merebut fokus. Warna putih boleh digabungkan dengan pilihan warna lain yang bersesuaian seperti abu-abu, merah, ungu, orange, dll.





kuning

Kuning juga salah satu warna kegemaran bagi melengkapkan reka bentuk dalaman rumah. Membawa bersama unsur bumi, kuning dimaknakan membawa tenaga positif yang berkaitan dengan kesihatan. Bukan saja fizikal, tetapi dipercayai bahawa permainan warna kuning yang betul juga boleh membantu mengekalkan keadaan kesihatan mental agar tetap stabil.
Abu-abu

Jika bersendirian, warna abu-abu selalunya menimbulkan kesan yang membosankan. Bukan sahaja untuk rumah, tetapi juga untuk fashion. Tetapi jika diberikan sentuhan warna lain yang sesuai, maka gabungan tersebut boleh menghasilkan harmoni yang indah. Warna kelabu memberikan kesan tenang dan stabil.





hitam

Walaupun banyak mempunyai korelasi buruk, namun hitam boleh digunakan sebagai warna aksen yang menarik untuk menimbulkan kesan klasik ataupun elegan.





Merah

Warna merah mempunyai unsur api, dan terdapat kesan semangat dalamnya. Penggunaannya akan sangat sesuai jika ditambah dengan warna yang terang seperti putih, ataupun dibekalkan aksen warna gelap lain seperti hitam, agar terjadi keseimbangan warna.





pink

pink sering dihubungkan dengan cinta atau sebuah hubungan istimewa. Berpadanan untuk diterapkan pada bilik dengan kepelbagaian warna putih.




Hijau

Warna cat rumah hijau berarti membawa elemen kayu, yang mempunyai kesan natural dan semangat kehidupan. Warna hijau juga tepat untuk bilik belajar,bilik kerja, pejabat, ataupun bilik santai.







Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 3:56 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani