Home » » Macam - Macam pelbagai Jenis Siling

Macam - Macam pelbagai Jenis Siling

Siling atau yang disebut sebagai siling merupakan sebahagian daripada rumah yang penting, sekarang fesyen dan reka bentuk siling telah banyak berkembang sehingga fungsinya juga menambah estetik rumah dengan motif dan juga warna. Siling beranika ragam dan terbuat dari material yang berbeza tetapi kali ini akan kita bincangkan mengenai jenis-jenis siling serta kelebihan dan kekurangan siling rumah minimalis 2013/2014 iaitu:

1. Siling berbahan plywood, siling jenis ini mempunyai harga yang lebih murah dan banyak digunakan dengan ketebalan berbeza-beza biasanya kira-kira 3 hingga 5 mm. Kelebihan siling jenis ini adalh pemasangan tersebut tidak begitu sukar dan tak perlu kemahiran khas. Namun jenis siling yang diperbuat daripada plywood sedikit rapuh terutama terkena air atau dimakan anai-anai.






2. Siling berbahan gypsum
Gypsum merupakan material siling yang umumnya sangat popular dalam kontruksi bahagian interior. Siling gypsum sering banyak di pakai kerana pengerjaanya yang lebih mudah serta dapat mempercepatkan proses pengerjaan Di samping itu siling jenis gypsum juga banyak menjadi pilihan kerana boleh menyamar sambungan satu sama lain antar lembaran silingSiling berbahan gypsum biasanya banyak menggantikan siling plywood, siling gypsum juga banyak motifnya yang semestinya nilai tambah artistik, tetapi siling ini juga rapuh terhadap air kerana akan rosak walaupun musnah sehingga jangan sampai bumbung rumah bocor dan mengenai siling gypsum.





3. Siling asbestos merupakan campuran dari pelbagai material berupa silica, asbestos juga biasa digunakan sebagai bumbung yang rumah, selain mudah dipasang rumah pun akan terasa sejuk. Namun asbes sangat berbahaya terutama apabila serpihan asbes yang tidak boleh dilihat kemudian tersedut akan menyebabkan penyakit paru-paru. Jadi asbes di banyak negara sudah dilarang kerana membahayakan bila seratnya tersedut.



4. Siling berbahan PVC yang diperbuat daripada plastik, siling jenis ini tahan terhadap air namun berbanding dengan kualiti, harganya juga jauh lebih mahal.Siling PVC.Bahan PVC atau polivynil chloride merupakan polimer yang bersifat lembut dan ringan. Plafon model PVC boleh dinyatakan yang nilai modern.Aplikasinya lebih fareatif kerana mudah dibentuk.Jenis siling ini tidak memerlukan sebarang finising seperti cat.karena pengilang sudah menyedikan pelbagai warna .. Selain daripada itu siling PVC lebih tahan lama, tahan air, dan mudah dibersihkan.



                                                                   Siling PVC Plastics



5. Siling berbahan campuran antara gypsum dan plywood ini kukuh terhadap air, tetapi rapuh bila terhantuk dan diperlukan keahlian khusus untuk memotong dan memasangnya.



                                                      Siling Gypsum Gabungan plywood

6.Reka bentuk Plafon Model Glass Block:

Walapun siling glass block tidak boleh di pasang bersendirian tetapi siling jenis model glass block boleh diaplikasikan dengan pembinaan bumbung dak konkrit, Plafon model glass block secara fungsional sebagai jalan masuk cahaya akan tetapi siling jenis glass block boleh juga di gunakan dalam bilik walaupun lebih banyak digunakan sebagai siling bilik mandi. Model siling glass block mempunyai reka bentuk dan pola yang pelbagai.



7.Reka bentuk Plafon Model Fiber:

Reka bentuk siling model fiber diperbuat daripada serat plastik yang biasanya mempunyai mod telus walaupun banyak juga dalam mode kabur. Reka bentuk siling fiber dijual dalam bentuk lembaran dengan beraneka ragam motif dan reka bentuk.



8.Siling kayu atau lambersering.Kayu yang digunakan yaitu kayu lambersering atau kayu olahan.Finising yang kemudahan biasa berupa salutan melamine atau varnis agar karakter kayunya semakin kuat.Selain lebih mahal siling lambersering lebih sukar dalam pengerjaanya.




Banyak bahan dan motif siling yang boleh anda Guna untuk rumah minimalis anda. Semua siling rumah 2013/2014 semoga menambah wawasan anda tentang jenis siling, kelebihan dan kekurangannya. Gunakan siling yang berkualiti baik dan mempunyai nilai seni yang indah sehingga anda tidak bosan dengan siling yang terkesan monoton.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:18 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani