Home » » Bina Rumah Tepi Pantai

Bina Rumah Tepi Pantai

Membina rumah berhampiran dengan pantai laut memerlukan strategi khusus untuk kediaman yang yang akan dibina kemudiannya boleh selesa digunakan. Terdapat keadaan khusus yang perlu ditangani dengan cara berbeza daripada pembinaan rumah yang letaknya di jauh dari tepi pantai biasanya lebih selamat dari bencana yang sering berlaku dipinggir laut. Apalagi jika kawasan yang akan dibina rumah termasuk kawasan yang rawan terjejas banjir air pasang atau rob, tidak lagi bahaya hakisan pantai yang akhir-akhir ini banyak melanda kawasan persisiran pantai akibat daripada kekurangan dalam penghijauan, peningkatan muka air laut dan kerosakan alam sekitar kerana kesalahan peradaban manusia zaman ini . Well .. di bawah adalah beberapa perkara yang sebaiknya diperhatikan untuk merealisasikan rumah tepi pantai terbaik.



  • Menjangkakan bangunan terhadap muka air pasang tertinggi, kita usahakan agar rumah yang lebih tinggi dari air laut pasang agar tidak terkena banjir.Menggunakan simen jenis khusus yang kalis kepada air masin
  • Membina rumah panggung juga boleh menjadi penyelesaian bagi kawasan yang muka air pasangnya tinggi.
  • Garaj kereta atau tempat letak kenderaan yang diperbuat daripada besi perlu diatur sedemikian rupa agar tidak tertakluk kepada karat.
  • Pemandangan laut yang atau rimbunya pokok pinggir pantai boleh menjadi keunikan yang tersendiri, oleh kerana itu bangunan yang perlu di reka bentuk sedemikian rupa agar boleh menonton keindahan tepi pantai dari rumah.
  • Ini jika tanah yang akan dibina rumah dalam keadaan tidak terlalu keras maka boleh menggunakan jenis ini asas, penyepit, iaitu asas yang meniru akar kelapa yang boleh berkembang kukuh ditepi pantai.
  • Mengira atau menganggarkan masa guna bangunan, perlu diselidiki sama ada kawasan itu cenderung hakisan supaya terdapat peluang daratanya hilang bertukar menjadi laut.
  • Mewujudkan rumah sebelum membina, ini akan dengan lebih mudah proses pembangunan supaya boleh berjimat dari segi masa dan kuasa
Begitu beberapa perkara yang mungkin dijalankan jika hendak membina rumah di pantai tepi laut supaya direalisasikan kediaman idaman keluarga yang nnyaman, awet, murah, indah dan terjamin, semoga bermanfaat
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:54 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani