Home » » Menyediakan Dana Untuk Membina Rumah

Menyediakan Dana Untuk Membina Rumah

Bagaimana untuk menyediakan dana untuk membina rumah merupakan sesuatu perkara yang penting bagi yang sedang merancang pembinaan tempat tinggalnya dimasa hadapan, memandangkan kos membina rumah yang bukan sedikit maka bahagian sebahagiannya orang ramai perlu menyimpan wang jauh hari sehingga apa yang menjadi cita-cita boleh segera terwujud. permasalahanya adalah harga yang atas tanah dan material bangunan itu terus naik sedangkan bilangan simpanan kita tetap segitu ataupun berkurangan kerana terbantut inflasi yang atau terjejas kos potongan pentadbiran bank. contohnya jika pada tahun ini kita Perlu wang seratus juta untuk membina rumah jenis 40, tetapi ia sepuluh tahun kemudian bertukar kos membina rumah naik berkali lipat menjadi satu bilion, lalu bagaimana cara mengatasi hal ini? sini kita akan cuba berkongsi tips barangkali dapat berguna bagi orang yang hendak segera mewujudkan rumah idaman

Bagaimana untuk menyediakan dana untuk membina rumah..???



  • Menyimpan dalam bentuk logam emas, ingat bahawa mata wang islam adalah dinar dan dirham, keduanya terbuat dari emas dan perak yang nilai yang stabil tidak terbantut inflasi yang kerana permainan nilai untuk pertukaran mata wang asing. ini jika dinilai oleh wang nampaknya simpanan emas kita terus bertambah jika dibanding wang, sedangkan pada hakikatnya emas itu nilai tetap dan yang turun adalah wang.
  • Menyimpan dalam bentuk harta boleh berupa tanah atau bangunan, jika tidak mampu membeli yang sesuai dengan keperluan maka boleh menyimpan wang yang kecil dahulu melaraskan simpanan untuk wang kita. dengan begini maka suatu saat nanti dapat menukarnya dengan rumah idaman keluarga.
  • Pembelian rumah dengan cara pinjaman perumahan pendek daripada kredit pemilikan rumah, dengan begini maka kita hanya perlu menyediakan wang muka saja kira-kira 20% daripada jumlah kadar jual rumah, kemudian sisanya diangsur selama sekian tahun sampai lunas. Anggapkannya secara ansuran itu sebagai kos bayar rumah sewa tetapi selepas lunas jadi milik sendiri, dengan begini kita juga sedang berlatih untuk dapat berdisiplin menyimpan wang.
  • Menyimpan dalam bentuk aset yang yang menjana, boleh berupa pelaburan saham atau pelbagai jenis perniagaan lainya yang boleh menjadi laluan untuk kita untuk segera mendapatkan rezeki halal dalam bilangan melimpah
  • Menyimpan dalam bentuk amal ibadah, sodakoh dan berusaha menyebarkan faedah anda sebanyak mungkin pada semua makhluk di dunia ini, dengan itu secara automatik kita mendapat hadiah dari Allah swt berupa nikmat rezeki dari jalan yang tak terduga sebelum ini.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 10:12 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani