Home » » Pelbagai Macam Lantai Carport

Pelbagai Macam Lantai Carport

Carport adalah ruangan semi terbuka yang digunakan untuk meletak kenderaan khususnya kereta . Selain bumbung , bahagian lain yang harus mendapat perhatian ketika membuat carport adalah lantainya . Jika ingin hasil yang terbaik, lantai carpor ini harus memenuhi sekurang-kurangnya tiga syarat utama.

Syarat yang pertama adalah permukaannya harus kasar atau punya tekstur. Tujuannya agar lantai itu tidak menjadi licin terutama ketika sedang turun hujan dan kena siraman air. Lalu yang kedua iaitu lantai tersebut harus kuat menahan beban kenderaan dan kereta. Perlu diketahui berat kereta rata- rata sekitar dua tan.

Selanjutnya syarat yang ketiga adalah , kerana ia merupakan ruangan semi terbuka dan sering terkena siraman air , maka lantai tersebut harus tahan terhadap segala perubahan cuaca baik cuaca sejuk maupun panas. Dan yang tidak kalah penting, lantai tersebut juga bersifat anti lumut dan cendawan .

Berikut Jenis - Jenis Lantai Carport

Lantai Seramik
Salah satu kawasan yang terbesar pertumbuhan dalam pasaran garaj-refinishing telah jubin lantai yang dibuat khusus untuk digunakan di bawah kereta. Yang paling popular adalah snap-bersama-sama jubin modular diperbuat daripada plastik, tetapi sistem yang lain mula muncul juga, termasuk laminates kayu rupa dan logam tulen.

Lantai Granit
Pada asasnya granit adalah batuan semula jadi  sesuai yang digunakan untuk carport, tetapi tentulah harga mahal . daripada itulebih baik buat bilik dalam sahaja. Bila menggunakan granit pilih yang mempunyai tekstur supaya tidak licin




Lantai Batu Semulajadi
Batu semula jadi potong atau batu semula jadi pecah sama-sama bagus untuk penggunaan pada carport.


Lantai Batu Sikat
Batu kerikil bersaiz yang kecil dan pelbagai warna, biasanya berbentuk bulat atau lonjong disebut batu berus. Batu ini boleh digabungkan dengan material yang lain seperti seramik atau batu semula jadi atau dibuat corak tertentu


Lantai Plester
Terkadang carport cukup dicipta dengan salutan simen saja lalu dibuat kasar atau plaster tadi dibentuk jadi corak atau bentuk yang tertentu


Lantai Paving Block Atau Grass Block
Guna grass block bila ingin carport anda hijau dan masih boleh mengalirkan air ke dalam tanah. Sebelum menggunakan kedua material ini, memastikan tanah dibawahnya telah dipadatkan dengan teliti. Carport akan 'memikul' beban kereta setiap hari, bila tanah tidak padat lama-kelamaan permukaannya akan turun dan beralun. Boleh dibilang kedua material ini adalah material yang ramah lingkungan. Namun bila anda sering mencuci kereta menggunakan sabun pembersih di atas carport ada baiknya pilihan ini dipertimbangkan lagi



Lantai Aspal
Kadangkala aspal juga boleh yang digunakan untuk kawasan carport, biasanya dibuat disepadukan dengan laluan untuk kereta.


Lantai batu kelikir Tabur
Batu kelikir boleh disemai begitu saja di kawasan carport. Padat dan nampak manis. Kelikir tabur sebaiknya dibuat sedikit tebal dan memastikan tanah di bawahnya sudah rata dan padat.




Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:55 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani