Home » » Berjimat dalam Finishing rumah

Berjimat dalam Finishing rumah

Finishing adalah tahap akhir dari keseluruhan proses pekerjaan pembangunan rumah atau pun binaan. Untuk berbuat demikian tentu saja diperlukan koordinasi antara perancang, pelaksana, dan pemilik rumah / binaan. Adanya kerjasama yang baik akan membuat sebuah binaan yang cantik dan selesa untuk didiami.


Mempunyai rumah yang menawan tidak harus merogoh kocek dalam-dalam, yang akan diutamakan adalah adanya keserasian antara elemen. Selain itu, pertimbangan untuk memakai senarai bahan binaan yang mempunyai ketahanan serta duralitas yang cukup baik sangat diperlukan. Baik itu pada finishing yang merangkumi senarai bahan binaan, bahan material lantai, cat, siling atau pun plaster.

Senarai Bahan Bangunan pada Finishing

Pelbagai senarai bahan binaan di bawah ini adalah bahan binaan yang termasuk dalam proses finishing sebuah binaan. Khusus pada artikel ini kami akan menyampaikan satu senarai bahan binaan finishing saja iaitu lantai.

Lantai
Lantai adalah termasuk dalam senarai bahan binaan finishing. Ciri khas lantai adalah berfungsi untuk menjaga kelembapan yang berlaku di atas tanah agar tidak naik ke atas. Pemilihan jenis lantai yang berfungsi sangat diperlukan agar bernilai fungsi tinggi sekaligus estetika. Berikut ini adalah senarai bahan binaan tingkat yang boleh menjadi pertimbangan anda dalam menyelesaikan proses finishing.

Jubin
Jubin ini diperbuat daripada simen, pasir serta pewarna. Mempunyai beberapa bentuk seperti segiempat, dan juga segidelapan. Inilah jenis ubi yang paling murah di kelasnya, termasuk dalam hal pemasangan ataupun dalam hal rawatan. Tersedia dalam beberapa jenis ukuran, iaitu 20 X 20cm dan saiz 30x30cm. Tersedia dalam pelbagai pilihan jenis warna bergantung dari kilang yang menghasilkan mereka. Harga jubin PC per unit saat ini adalah Rp 700

Lantai Seramik
Lantai seramik cukup popular dan banyak digunakan, terbuat dari tanah liat yang mengalami proses rangkap kemudian pengovenan. Tersedia dalam pelbagai jenis saiz seperti 10X10 s / d 60x60. Ada helah khas untuk menggunakan senarai bahan binaan yangs atu ini iaitu dengan memberi lapisan plaster terlebih dahulu pada tingkat setebal 3cm.

Lantai Marmer
Lantai marmar berasal dari bahan marmar yang mengalami proses pemotongan dan mempunyai saiz sesuai dengan yang diperlukan. Lantai marmar agak sukar dalam hal rawatan kerana sangat sukar dibersihkan jika terkena cecair tertentu.

Lantai Granit
Batu granit dipotong dengan bentuk lembaran yang kemudian disebut sebagai slab, lalu dipotong lagi sesuai dengan keperluan. Melalui proses penggosokan agar warnanya lebih cemerlang.

Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:33 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani