Home » » Syarat Binaan Rumah adalah Kuat , Sesuai Bajet dan Indah

Syarat Binaan Rumah adalah Kuat , Sesuai Bajet dan Indah

Syarat binaan yang baik adalah mempunyai struktur yang kuat dan memerlukan kos pembinaan murah serta tergolong indah. Ketiga syarat tersebut perlu dilaksanakan secara beriringan sehingga dapat dihasilkan bangunan terbaik.


Boleh jadi sebuah bangunan dibina sekuat mungkin namun akan sangat disayangkan jika ternyata perkuatan tersebut justru menjadi penyebab pembaziran kos bina rumah sehingga perlu dilakukan perhitungan struktur yang kuat dan ekonomi untuk menentukan saiz dan material yang digunakan. Pada situasi lain bina yang indah tentu akan percuma jika tidak diimbangi dengan struktur kuat sehingga terhindar dari risiko kerosakan atau bahkan kerobohan bangunan.

Binaan Kuat 
Bahagian inti dari binaan yang harus kuat dinamakan sebagai struktur, contohnya pada binaan rumah tinggal yang termasuk bahagian struktur iaitu: bermula dari bawah berupa

  • asas sebagai tempat berdirinya rumah.
  • sloof untuk meratakan beban binaan dari yang diterima dari ruang ke seluruh bahagian asas ruang sebagai tiang rumah .
  • Ring rasuk untuk menyatukan ruang bahagian atas sekaligus sebagai pemegang penubuhan rangka atap.
  • Rangka bumbung untuk membuat bentuk dan menahan beban penutup atap.
  • Pada rumah bertingkat terdapat juga struktur tangga, rasuk lantai dan plat lantai.


Binaan Murah 
Mengutamakan kualiti maksimum namun dengan diimbangu usaha penjimatan serendah mungkin, misalnya dengan menggunakan alternatif material binaan yang fungsi dan kekuatannya sama dengan bahan bangunan rencana semula, misalnya dinding batu bata boleh digantikan dengan batako untuk mengehmat adukan sebagai pelekat. Usaha mewujudkan syarat bangunan murah juga boleh dilakukan dengan mencari alternatif kaedah pelaksanaan yang memerlukan kos yang kecil namun tetap menghasilkan kualiti bangunan bagus.

Binaan Indah 
Mempunyai nilai-nilai seni seni bina yang mampu memberikan nuansa keindahan bagi pemilik rumah serta selesa dalam melakukan bermacam aktiviti didalamnya. Keindahan menurut seseorang atau kumpulan tertentu boleh jadi bukan merupakan suatu kriteria keindahan bagi yang lainnya. Namun hal ini justru akan mencipta bermacam variasi bentuk bangunan yang membuat indah suatu wilayah.Syarat bangunan yang lainya menyesuaikan masing-masing peribadi pemilik rumah sesuai daya imaginasi dan standard keinginan yang hendak diwujudkan kedalam bentuk bangunan idaman
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:17 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani