Home » » Cara mencari inspirasi reka bentuk rumah

Cara mencari inspirasi reka bentuk rumah

Membina rumah idaman dengan gaya khas yang indah merupakan harapan setiap calon pembina rumah, seringkali kita mencari sebuah rumah yang dibina dengan harga mahal ternyata hanya menghasilkan model seni bina bangunan yang biasa saja atau bahkan terlihat standard hasil meniru gaya rumah yang sudah ada. pertanyaanya adalah bagaimana agar boleh mendapatkan model rumah terbaik? hal ini boleh dilakukan dengan cara mencari inspirasi reka bentuk rumah terbaik sebelum melakukan kegiatan perencanaan dan pelaksanaan pembangunan rumah tinggal.


Cara mencari inspirasi reka bentuk rumah

  • Bagi arkitek atau orang-orang yang mempunyai bakat mewujudkan imaginasi kedalam bentuk gambar maka proses pencarian inspirasi boleh dilakukan dengan cara membayangkan suatu bentuk yang indah kemudian menggambarnya. 
  • Jalan-jalan ke alam sekitar perumahan atau perkampungan yang kaya akan kepelbagaian bentuk reka bentuk rumah, barangkali boleh mencari bentuk terbaik kemudian cuba melakukan pengubahsuaian reka bentuk untuk mendapatkan yang terbaik. 
  • Menggunakan mesin carian foto atau gambar di internet, banyak gambar hasil karya arkitek rumah atau foto yang bertebaran di dunia internet. 
  • Bekerja sama dengan Arkitek rumah atau pembekal perkhidmatan reka bentuk rumah dalam talian di internet, disitu kita boleh memberikan data reka bentuk dan senarai harapan mengenai model rumah idaman, kemudian harapan tersebut akan diwujudkan seorang arkitek kedalam bentuk gambar reka bentuk rumah idaman. 
  • Melihat standard rumah adat kemudian membina sama persis seperti yang sudah ada atau menambah sedikit polesan sehingga boleh menjadi kenyataan rumah unik yang menarik. 
  • Jika kita pernah bermimpi melihat suatu bentuk rumah yang indah maka tidak ada salahnya cuba mengingat kembali secara terperinci tentang bentuk bangunan yang kita lihat didunia mimpi, merubah kedalam bentuk gambar lalu membina rumah sama persis seperti yang pernah dilihat dalam dunia mimpi. 
  • Menonton filem atau video yang seringkali memaparkan backgroud bangunan, barangkali ada inspirasi untuk melakukan inovasi bentuk reka bentuk rumah. 
  • Melihat aktiviti haiwan atau tumbuhan, misalnya membuat rumah yang mirip dengan tubuh keong, membuat rumah seperti sarang semut dan sebagainya.
  • Meniru bentuk benda-benda kecil atau perabot rumah tangga lalu mewujudkanya kedalam bentuk besar berupa bangunan yang unik dan indah. 

Insiprasi desai rumah terbaik adalah yang seratus peratus murni dari fikiran atau angan-angan peribadi sehingga muncul kepuasan ketika berjaya mewujudkan angan-angan tersebut kedalam wujud rumah di dunia nyata, yang diperlukan hanyalah ketenangan dan mau cuba-cuba belajar gambar bangunan sehingga mampu mencipta reka bentuk rumah terbaik, selamat berkreatifitas dan mewujudkan inspirasi model rumah kegemaran
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:06 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani