Home » » Meminimalis kos bina rumah

Meminimalis kos bina rumah

Kos bina rumah biasanya merupakan masalah utama yang dialami oleh orang ketika merancang untuk membina sebuah rumah. Tidak jarang kos pembinaan rumah membengkak dari bajet dan rancangan awal sehingga menghambat proses pembangunan rumah anda. Oleh kerana itu, dalam perancangan awal, anda harus detail dan teliti dalam mengira anggaran kos. Biasanya orang lebih memilih menggunakan jasa seorang arkitek ataupun kontraktor untuk membina rumah, namun anda jangan langsung percaya dengan harga yang mereka tawarkan. Cuba anda cek sendiri perhitungan yang mereka berikan.



Jika anda memutuskan untuk menggunakan seorang kontraktor, maka biasanya mereka akan mengajukan sebuah harga untuk jasanya dan kos total pembangunan. Dari total biaya yang mereka, anda boleh memeriksa sendiri apakah nilai-nilai tersebut sudah benar atau belum. Cuba anda turun langsung ke lapangan untuk memeriksa sama ada harga satu beg simen bener atau harga pasir sudah benar. Jika ada yang lebih murah, cuba ditawarkan pada kontraktor anda. Perbezaan yang kecil pun boleh mengurangkan kos bangun rumah anda.

Tips untuk mengurangkan kos bina rumah

Semua orang tentunya menginginkan sebuah rumah yang selesa dan sesuai, namun dengan kos pembangunan yang semurah mungkin. Jika dipikir hal ini mustahil berlaku, kerana biasanya harga berbanding lurus dengan kualiatas. Namun jika anda cerdik dan kreatif maka anda boleh melakukan beberapa alternatif untuk meminimasi bayaran bangun rumah. Biasanya yang menyebabkan kos bangun rumah sangat mahal adalah penggunaan bahan materialnya. Hal ini dapat anda kurangkan dengan memilih brand tempatan berbanding dengan yang luar. Banyak produk tempatan yang mempunyai kualiti bagus dengan harga yang berpatutan pula. Jika memang anda tetap pengin menggunakan produk yang mahal, maka anda boleh mencampur dua brand yang berbeza. Contoh simpelnya adalah simen. Anda boleh mencampur dua brand simen yang berbeza, kualitinya pun nanti tidak jauh berbeza dengan yang mahal. Selain itu anda juga boleh menjimatkan kos bangunan dengan membina rumah dengan saiz yang tepat. Cuba anda membina sebuah rumah dengan saiz pas kelipatan 4 atau 3. Sebahagian besar bahan material seperti besi dibeli dengan saiz kelipatan 3. Oleh kerana itu jika anda boleh membeli saiz yang pas, tanpa ada yang terbuang, maka anda boleh menjimatkan banyak kos pembangunan.

Cara lain untuk meminimasi bayaran bangun rumah adalah dengan menggunakan mandor atau tukang yang handal dan dipercayai. Biasanya seorang mandor yang berpengelaman akan menambat kos yang agak tinggi, namun hal ini dapat membantu anda mempercepatkan pembinaan rumah anda. Semakin cepat proses pembangunannya, maka kebarangkalian membengkaknya bayaran bangun rumah anda juga akan semakin kecil. Terkadang banyak orang yang memilih untuk memilih mandor yang murah, namun tidak jarang waktu selesainya molor, kos membengkak dan hasilnya kurang memuaskan. Oleh kerana itu lebih baik anda membayar sedikit lebih untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Jadi sebenarnya banyak cara untuk meminimasi bayaran bangun rumah. Anda harus pinter mengakali kos-kos yang akan anda keluarkan sehingga bayaran totalnya tidak terlalu besar. Cuba membuat sebuah anggaran kos yang terperinci untuk setiap bahagian bilik atau proses. Jadi jika nanti memang ada kenaikan kos, maka anda boleh mengetahui kenaikan itu berasal dari mana. Semoga dengan tips-tips diatas anda boleh menjimatkan kos pembangunan anda dan mendapatkan rumah yang sesuai dengan keinginan anda.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:14 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani