Home » » Membina Rumah Berkualiti Terbaik dengan Bajet Murah

Membina Rumah Berkualiti Terbaik dengan Bajet Murah

Membina rumah berkualiti terbaik pasti sangat diinginkan oleh kita yang merancang membina rumah tinggal dalam waktu dekat. Tetapi tidak semudah membalikkan telapak tangan untuk mendapatkan rumah terbaik apalagi jika kita mempunyai wang terhad.



Bagaimana caranya agar rumah yang akan kita bangun dengan wang terhad boleh menjadi rumah berkualiti terbaik? Ada beberapa cadangan yang mesti kita perhatikan dalam hal ini. Ya, penjimatan dalam membina rumah berkualiti terbaik boleh dilakukan dengan sekurang-kurangnya ada 3 tiga cara.

1. Manfaatkan Potongan Harga
Cara yang pertama yang boleh kita lakukan adalah dengan memanfaat potongan harga bahan bangunan yang dijual. Selama barang bangunan yang  potongan harga mempunyai kualiti yang hampir sama dengan yang tidak mendapatkan  potongan harga, kenapa tidak cuba untuk membeli bahan binaan harga potongan. Tidak perlu malu! Kita boleh mendatangi pasar raya besar yang khsusus menjual bahan-bahan bangunan, kadang-kadang pasti ada  potongan harga barang bangunan tertentu yang boleh kita manfaatkan. Selain itu kita tahu bahawa harga barang bangunan sekarang sangat mahal maka diskaun 10% akan sangat terasa kepada anggaran perancangan pembangunan rumah kita.

2. Strategi Penghapusan dan Penggantian
Apa yang dimaksudkan dengan strategi penghapusan dan penggantian dalam hal membina rumah berkualiti terbaik tetapi dengan budget yang murah? Kita tahu kadang barang yang ada  potongan harga jumlahnya tidak sesuai dengan keperluan kita. Sebagai contoh, yang kita perlukan adalah jubin 10 buah sementara pada barang bangunan yang  potongan harga hanya ada 8 buah. Bagaimana cara mengakalinya? Kita boleh memadupadankan dengan corak-corak atau warna lain dengan menambah jubin dengan corak dan warna lain yang  potongan harga condong juga.
Yang lain dalam hal rangka bumbung rumah, kita boleh melaksanakan strategi penghapusan. Biasanya untuk membuat rangka bumbung rumah kita biasanya menggunakan kayu, mengapa kita tidak melirik baja sebagai rangka bumbung rumah?

Jika kita menginginkan kusen dengan bahan kayu jati, kita menukar membeli bingkai kayu jati yang baru dengan membeli bingkai kayu jati yang bekas dari rumah tua yang justru lebih kuat daripada yang baru. Memang kusen mempunyai ukurannya tersendiri tapi kita boleh mengakalinya. Yang penting kita perlu kreatif untuk mendapatkan rumah berkualiti terbaik namun sesuai dengan budget!

3. Ambil Harga Terbaik Bukan Hanya Termurah  di Poket Walaupun kita mahukan rumah dengan budget murah, tetaplah ingat bahawa tujuan kita adalah mendapatkan rumah berkualiti terbaik. Oleh kerana itu, kita tidak kalap mata dengan  potongan hargadan paling murah, berkualiti haruslah diperhatikan. Harga terbaik bukanlah harus selalu yang paling murah tetapi yang memang sepadan dengan kualiti yang kita dapat dan hitung-hitungan dengan faktor lain.

Misalnya kita mempunyai rakan yang mempunyai kedai bangunan dan barang bangunan yang dia jual adalah harga paling murah. Namun, selepas melakukan pengiraan ternyata ongkos kirimnya mahal kerana berada jauh dari lokasi kita. Yang akhirnya harganya sama saja dengan harga jika kita membeli dari kedai bangunan berhampiran dengan lokasi rumah kita yang akan dibina. Nah, yang paling berkesan dan merupakan harga terbaik adalah lebih baik memilih membeli barangan bangunan dari kedai bangunan berdekatan.

Satu kelemahan dari cara ini adalah kita harus meluangkan masa untuk melakukan kajian harga paling murah dan terbaik. Tetapi jika anda ingin mendapatkan rumah berkualiti terbaik dengan budget yang murah, cara ini sangat membantu dan sangat terasa jika nanti anda melakukan pengiraan semula terhadap bangunan rumah anda yang berkualiti terbaik dan yang murah
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:34 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani