Home » » Langkah Untuk Mulakan Membina Rumah

Langkah Untuk Mulakan Membina Rumah

Setiap orang pasti punya impian memiliki rumah sama ada dengan cara membeli rumah yang sudah jadi atau membina rumah tinggal sendiri. Selain itu dari dulu tidak pernah berurusan dengan surat-per-suratan dan bangun-bangunan. Ingin mengerjakan proses membina rumah tinggal tanpa melalui pemaju mungkin menjimatkan budget tetapi anda juga perlu memerhatikan beberapa perkara penting yang akan disebutkan satu per satu di bawah ini.



Selain menyiapkan wang tentunya, kita harus memerhatikan mata-mata penting mulai dari mencari lokasi tanah, mencari bahan bangunan, membina rumah tinggal dan menyaksikan beliau serta penilaian semula dijelaskan di mata-mata berikut:

1. Memilih Lokasi Tanah Rumah Tinggal
Memilih lokasi tanah untuk membina rumah tinggal dapat ditentukan berdasarkan 2 aspek, yakni aspek ekonomi dan aspek pencapaian. Aspek ekonomi dilihat dari nilai jual kembali tanah yang sudah dibina rumah tersebut. Sebagai contoh, kita mempunyai tanah yang berada di lokasi masuk ke dalam kampung atau boleh dikatakan tidak strategik, mendapatkan  kesan kalau anda membina rumah cluster dengan kos yang lebih mahal daripada tanah. Memang kita semua tidak suka menjual apa yang sudah dimiliki tetapi hal tersebut perlu diperhatikan kerana kita tidak tahu mungkin suatu saat kita butuh menjualnya. Tentu kita tidak mahu jual rugi ya? Kerana itu pastikan nilai rumah berbanding lurus dengan nilai tanah.
Dari aspek pencapaian, ini dilihat dari kegiatan kita sehari-hari. Apakah lokasi rumah kita dekat dengan tempat bekerja, sekolah, tempat hiburan atau membeli-belah? Kalau iya, itu artinya lokasi rumah kita mempunyai aspek pencapain yang positif bahkan tak jarang bernilai secara ekonomi.

2. Cari Maklumat Harga Bahan Bangun,
Model Rumah Setelah kita mencari lokasi tanah untuk membina rumah tinggal kita, saatnya untuk mencari maklumat mengenai bangunan rumah. Berapa kos yang perlu diberikan dalam proses membina rumah tinggal hingga jadi mulai dari mencari maklumat harga bahan bangunan, model bangunan rumah yang kita inginkan dan trend saat ini.

3. Mencari perkhidmatan Arkitek Design Rumah  Sekarang saatnya mewujudkan impian membina rumah tinggal kita dengan bantuan perkhidmatan arkitek. Namun, mungkin ada yang berfikir kalau menggunakan perkhidmatan arkitek itu buang-buang duit kerana merasa bahawa dalam reka bentuk dan perancangan membina rumah boleh dilakukan oleh diri sendiri. Tahukah anda kalau menggunakan perkhidmatan arkitek, kita justru terhindar dari pembaziran kerana kekurangan bahan atau kelebihan bahan dalam perancangan membina rumah.

4. Mengurus Pelesenan Membina Rumah .Hal yang paling penting adalah kita harus Izin Mendirikan Bina rumah ke bandaraya

5. Perjanjian Pembangunan Rumah
Tahap ini adalah tahap perancangan pembangunan rumah tinggal akan bermula sama ada oleh kita sendiri atau dengan bantuan arkitek atau kontraktor. Wajib hukumnya untuk membuat perjanjian pembangunan rumah untuk mengelakkan masalah-masalah sama ada salah faham di kemudian hari. Bagi yang menggunakan tukang sendiri, kita boleh memilih kontraktor dan menentukan jam kerja, rehat, bayaran kerja lebih masa dan tarikh selesainya bangunan.

6. Pengawasan Pembinaan Rumah
Setelah kita membuat perjanjian Pembinaan Rumah, kita pun tetap harus turun tangan untuk mengawasi pekerjaan Pembinaan Rumah untuk mengelakkan Pembinaan Rumah tidak sesuai dengan rencana. Kita boleh membuat keputusan sama ada mengerjakannya sendiri atau dengan bantuan kontraktor. Namun, menggunakan kontraktor akan lebih berkesan.

Nah, anda yang akan membina rumah tinggal dalam waktu dekat ini boleh segera melakukan ceklist langkah dan pelan yang perlu anda siapkan!
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:47 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani