Home » » Tiga perkara penting yang perlu diperhatikan saat bina rumah

Tiga perkara penting yang perlu diperhatikan saat bina rumah

Tiga perkara penting yang perlu diperhatikan saat bangun rumah, Sesiapa pun tak akan mengelak jika ditanya tentang kebahagiaan saat mempunyai rumah untuk pertama kali. Tentu saja mereka semua bahagia kerana itu merupakan symbol percapaian atas perkahwinan mereka. Respon tersebut akan berbeza apabila setiap orang ditanya mengenai proses pembangunan sebuah rumah, pasti dengan padat mereka menjawab, sukar! Ya, memang sukar jika anda belum mengenal rahasia ampuh dalam reka bentuk rumah. Tak dibayangkan bukan apabila kita membina rumah dan kerana kehabisan wang? Projek tersebut berhenti di tengah jalan. Ini sangat disayangkan ketika melihat binaan-binaan tak jadi mangkrak di tengah jalan dan akhirnya berlumut dan tak terawat.



Sebenarnya, rumah yang tak selesai tersebut boleh dicegah apabila anda mengenal tips dan helah dalam membuat reka bentuk rumah. Langkah-langkah tersebut akan diterangkan lebih jelas dalam artikel ini.

Kenali apa yang anda inginkan
Kesulitan untuk menentukan keinginan hati akan mengakibatkan rasa tidak puas hati terhadap rumah yang telah selesai dibina. Untuk mengatasinya, ambil masa secukupnya untuk merenungi dan berdiskusi dengan isteri untuk berkongsi idea dan fikiran. Rumah yang tepat adalah rumah yang boleh memenuhi keperluan anda dan sesuai dengan watak anda. Gali terus apa yang ada dalam fikiran anda dan ahli keluarga lain dan lakukan sumbang saran. Dengan ini anda akan berjaya merumuskan apa yang sebenarnya anda inginkan terhadap rumah baru.

Jangan berjalan sendiri
Jika anda belum berpengalaman, jangan terlalu mengambil risiko dengan melakukan perancangan dan reka bentuk rumah sendiri. Pertimbangan yang dilakukan secara individu masih bersifat subjektif dan cenderung mempunyai pelbagai macam kesalahan yang mesti diperbaiki. Berbincang dengan orang-orang yang sudah berpengalaman akan banyak membantu, seperti halnya seorang arkitek. Mereka akan membantu anda mulai dari A sampai Z mengenai dunia pembinaan dan arkitek.
Perencanaan peruntukan wang untuk projek pembinaan binaan pun harus detail dan lengkap. Dalam penyusunan anggaran wang, berunding dengan yang sudah berpengalaman akan memberi wacana baru mengenai kos dan anggaran yang mesti dipersiapkan. Jangan lupa untuk menambah anggaran pada kos tak terduga untuk berjaga-jaga apabila ada sesuatu perkara yang terjadi diluar dugaan.

Berjalan sesuai arah
Dalam perancangan baik untuk peruntukan wang maupun reka bentuk rumah, anda secara tidak langsung telah menentukan arah mana yang dituju untuk projek pembinaan rumah. Tentu saja serta merta anda tidak langsung kaku dalam berpandukan kepada perancangan tersebut, akan tetapi anda pun juga harus lebih fleksible ketika ada sesuatu di luar perancangan yang terjadi.
Akan tetapi memang sudah menjadi rahsia umum jika ingin menghadkan pembengkakan wang yang sering terjadi dalam projek reka bentuk rumah, maka yang harus dilakukan adalah tetap konsisten dan memegang teguh perancangan yang ada.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 10:18 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani