Home » » Cara menjimatkan elektrik di rumah

Cara menjimatkan elektrik di rumah

Rumah yang selesa dan aman rasanya belum cukup apabila tidak disertai dengan adanya unsur hemat, terutama jika dilihat dari segi penggunaan tenaga elektrik yang seringkali harus membayar bil bulanan dalam jumlah besar apabila tidak dilakukan jangkaan dengan baik, ada banyak cara untuk menjimatkan elektrik di rumah, dari mula membuat reka bentuk rumah jimat tenaga sampai membiasakan budaya yang boleh mengurangkan peratusan penggunaan elektrik, untuk lebih rincinya mari kita cuba gali hal-hal yang mungkin dilakukan sebagai usaha penjimatan elektrik di rumah idaman kita



Cara menjimatkan elektrik di rumah
  • Menggunakan lampu jimat tenaga, elakkan menggunakan lampu mentol yang nyalanya kuning, kerana lebih boros dalam pemakaian elektrik. 
  • Mengoptimumkan ventilasi pintu dan tingkap, reka bentuk rumah diatur sedemikian rupa agar saat siang hari tidak perlu menggunakan lampu untuk menerangi bilik. Jika pada dinding rumah tidak membolehkan untuk dipasang tingkap kerana mungkin bersempadan dengan tanah jiran maka boleh membuat pengudaraan pada bumbung berupa jubin telus atau sepoi-sepoi. 
  • Matikan lampu yang tidak terpakai, pastikan suis dalam kedudukan off setiap kali meninggalkan bilik. 
  • Matikan semua lampu saat tidur dimalam hari, menurut kajian para doktor, tubuh akan lebih berehat dengan maksimum apabila bilik dalam keadaan gelap. 
  • Elakkan menyeterika baju dalam jumlah sedikit tapi sering, pertimbangkan untuk mengumpulkanya dahulu lalu seterikakan dalam jumlah banyak. Kerana kuasa elektrik angkatan awal untuk memanaskan seterika cukup tinggi. 
  • Menggunakan tenaga alternatif selain elektrik, boleh memakai lampu pijar, biogas, tenaga matahari atau lilin untuk penerangan.
  • Lebih mementingkan lampu yang berfungsi untuk penerangan dari pada sekadar untuk hiasan. 
  • Menggunakan tab perlindungan air, pam yang automatik menyala saat keran dibuka memang lebih praktikal namun memerlukan kuasa elektrik yang lebih banyak. 

Dengan menjimatkan elektrik di rumah maka kita boleh mendapatkan keuntungan dari perbezaan kos bil yang seharusnya dibayar, selain itu kita juga turut berperanan dalam menjaga kelestarian lingkungan sekitar dari ancaman bahaya pemanasan global. Usaha-usaha lainya perlu difikirkan lebih lanjut untuk mengurangkan penggunaan elektrik di rumah
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 3:37 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani