Home » » Jenis-jenis Asas Rumah Serta Kelebihan dan Kekurangannya

Jenis-jenis Asas Rumah Serta Kelebihan dan Kekurangannya

Bahagian paling penting pada suatu bangunan atau bangunan adalah asas. Fungsi utamanya iaitu untuk menahan berat beban semua bahagian yang berada di atasnya serta bahagian atau gaya lain yang berasal dari luar namun punya kaitan dengan bangunan yang dibuat.Jenis-jenis asas tersebut ada beberapa. Pertama adalah asas batu kali yang boleh dipakai untuk membuat bangunan yang sederhana dan keadaan tanah yang baik. Saiz dalamnya adalah sekitar 60 hingga 80 sentimeter sahaja. Bahan utama pembuatannya terdiri dari batu kali atau belah, simen PC berwarna abu-abu dan pasir.


Kelebihan asas ini adalah pembuatannya mudah dikerjakan dan waktunya tidak terlalu lama. Khas untuk yang ada di pulau Jawa, batu belah sangat mudah dijumpai. Namun sayangnya di beberapa kawasan lain batu ini justru sangat sulit didapat, sehingga kadangkala butuh kos yang lebih besar. Demikan pula jika dipakai untuk membuat bangunan, maka dananya boleh makin membengkak.
Sedangkan asas tapak atau kerap disebut foot plate kerap dipakai untuk membuat bangunan ukuran tinggi dan tanah yang bersifat lembek. Kadangkala ada yang membuat asas jenis ini tapi digabungkan dengan asas batu belah. Bahan untuk membuatnya adalah batu pecah atau split, pasir konkrit, simen PC, besi konkrit dan papan dari kayu untuk acuan.
Asas ini punya kelebihan utama iaitu dari sisi pembiayaan kejatuhan lebih murah dan galian untuk tanahnya hanya sedikit sahaja sehingga punya pengaruh kecekapan masa yang cukup tinggi. Yang membuatnya lama justeru terletak pada proses pembuatan bekistingnya. Masa yang lebih lama lagi diperlukan untuk menunggu pengeringan. Asas ini butuh pendalaman ilmu struktur sehingga hanya orang tertentu saja yang dapat mengerjakannya.
Kemudian ada asas yang namanya plat konkrit lajur. Sifatnya lebih kuat kerana semua bahagian yang ada memakai konkrit tulang. Saiz lebar plat lajurnya sekitar 70 hingga 120 sentimeter. Kerana saiznya hampir sama, asas ini kerap dipakai sebagai pengganti asas batu belah jika bahan batu sukar didapati.

Kelebihan yang dimiliki, kosnya lebih murah dan hanya butuh galian yang sedikit sebab hanya dibuat pada titik untuk membuat ruang. Jika ada bencana gempa atau angin yang keras, asas ini lebih kuat menahan goncangan yang muncul. Sedang kelemahannya, masa yang diperlukan untuk membuatnya lama terutama pada pembuatan acuan dan acuan serta pengeringan. Dan yang lebih rumit lagi, kerangka besinya harus dibikin dari permulaan.

Jenis lain adalah pondasi sumuran, yaitu asas yang pengecorannya dilakukan di tempat secara langsung memakai batu belah dan konkrit. Pekerjaannya bermula dengan penggalian tanah yang saiz diameternya 60 hingga 80 sentimeter dengan kedalaman lapan meter. Asas ini kerap digunakan untuk membuat bangunan bertingkat yang lokasinya berada di lahan sempit.

Kelebihannya adalah pembuatannya tidak memerlukan alat berat sehingga kos jadi lebih irit. Kekurangannya iaitu pertama kualitinya sukar dikawal kerana letaknya di dalam tanah dan tidak sesuai untuk tanah yang berlumpur. Dan meski keadaan tanahnya bagus, tapi penggaliannya agak sukar dilakukan.

Terakhir adalah bored pile atau straus pile yang termasuk golongan asas cetek, jadi lebih dipakai untuk membuat bangunan yang tidak begitu tinggi serta bentangan antar kolomnya tidak terlalu panjang. Saiz diameter yang dipakai dua puluh, tiga puluh dan empat pulun sentimeter.

Kelebihan yang dimiliki asas ini iaitu, konkrit yang diperlukan hanya sedikit, jadi kos yang harus dianggarkan juga tidak perlu ramai. Selain itu asas ini boleh bertumpi di tanah yang jenisnya keras. Tapi kelemahannya adalah harus menyediakan alat pengeboran dan teknik untuk pemasangan tersebut hanya boleh dilakukan oleh tenaga yang sudah ahli. Jika pemasangan ini kurang sempurna boleh membuat asas mudah reput sebab simen boleh larut di air yang berada di dalam tanah.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:31 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani