Home » » Teknikal Mengelak dan Menetapkan Seramik Terangkat

Teknikal Mengelak dan Menetapkan Seramik Terangkat

Salah satu masalah yang kerap muncul pada tingkat yang menggunakan bahan dari keramik iaitu ada bahagian yang terangkat kemudian terlepas. Jika tidak segera diperbaiki tentu boleh menjadi bahaya kerana boleh membuat orang yang melaluinya jatuh tersungkur. Kadangkala sebelum sempat terlepas dari susunan, keramik tersebut sudah pecah. Bentuk pecahan yang tajam ini tentu juga boleh menimbulkan permasalahan tersendiri apabila tidak segera ditangani.

Masalah lain yang juga menimbulkan suasana tidak selesa adalah ketika harus diganti ternyata jenis seramik yang dicari sudah tidak ada atau habis sehingga perlu memakai jenis seramik yang lain. Hal ini membuat gambaran tingkat menjadi tidak serasi dan nilai keindahannya jadi berkurang bahkan hilang sama sekali. Keadaan inilah yang membuat penghuni mendapati kurang selesa oleh kerana pandangan matanya selalu tertuju di tempat itu meski tanpa sedar. Ini merupakan pengaruh phisikologis.
Kes terjadinya seramik yang terangkat ke atas ini ada beberapa penyebabnya. Sebagai contoh ada penyusutan pada adunan simen dan pasir atau mortar. Hal ini berlaku kerana penyejatan air yang terlalu cepat ketika keramik sedang dipasang. Akibatnya adalah muncul rongga yang menjadikan seramik mudah terangkat dan terlepat ketika sudah kering.
Getaran yang kerap berlaku pada permukaan dan dalam tanah juga boleh membuat seramik mudah terangkat. Peristiwa ini lebih kerap berlaku pada bangunan atau bangunan rumah yang letaknya di pinggir jalan raya yang kerap dilalui oleh kenderaan besar atau dekat kilang yang menggunakan mesin pengeluaran saiz besar sehingga boleh menimbulkan getaran yang sangat tinggi pada tanah di sekitar.
Demikian pula dengan perubahan suhu yang boleh menjadikan adukan pasir simen tidak mampu menyesuaikan diri dengan cepat. Jika terlalu panas boleh membuat pemuaian tapi apabila sangat sejuk boleh mengalami penyusutan. Hal ini lebih kerap berlaku di ruang terbuka yang kerap kena sinar matahari secara langsung terutama pada waktu tengah hari atau ruang dalam yang hampir tiap hari memakai alat pendingin atau udara dengan suhu suhu yang sangat rendah.


Terjadinya gempa yang membuat kedudukan tanah menjadi beralih atau menurun serta pembinaan bangunan yang mengalami perubahan juga dapat menjadi penyebab utama dari keramik yang naik ke atas. Jenis perubahan pembinaan tersebut antara lain konkrit yang retak serta asas dan struktur yang menurun dengan ketara.

Lalu bagaimanakah cara dan teknik mengelakkan dan memperbaiki keramik terangkat. Terdapat beberapa kaedah yang boleh dilakukan. Pertama ketika dipasang harus diberi jarak yang berada di antara dinding dan lantau sekitar dua millimeter sehingga punya ruang sela bagi seramik apabila berlaku peristiwa penyusutan dan pemuaian.

Cara kedua boleh menggunakan galas dari buih atau getah yang dipasang di celah di antara dinding dan keramik. Buih dan getah ini juga mampu jadi alat menampung apabila keadaan lantai berubah membesar kerana pemuaian.

Kaedah lain adalah membuat adukan yang kualitinya harus benar-benar bagus. Antara pasir dan simen harus bercampur dengan merata dan menyatu. Lebih bagus lagi jika memakai adukan yang memang khas dipakai untuk memasang lantai seramik sebab mengandungi bahan yang boleh menaikan tahap daya rekat.

Bila keramik sudah terangkat namun belum terlepas, sebaiknya keramik itu dilepas saja sendiri lalu dipasang kembali. Ini lebih bagus jika keramik terlanjur lepas kerana boleh pecah dan tidak boleh digunakan lagi. Namun bila sudah terlanjur lepas dan pecah, jalan satu-satunya menukar dengan yang baru.

Kemudian teknik untuk memperbaiki dan memasangnya kembali, adunan simen pasir yang ada di bahagian bawah harus digali atau diangkat kemudian dibuatkan adunan baru yang lebih dalam. Baru selepas itu seramik dipasang dengan proses yang sama ketika pertama memang keramik.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:34 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani