Home » » Memasang Seramik Bilik Mandi

Memasang Seramik Bilik Mandi

Saat ini seramik telah menjadi bahan paling diminati untuk menutup lantai. Bukan sahaja ruang tamu, keluarga atau bilik tidur dan ruang yang lain termasuk ruang luar atau luaran. Lantai bilik mandipun juga banyak yang ditutup dengan keramik. Alasannya selain harganya murah dan awet, lantai jenis ini juga punya beberapa kelebihan yang lain.


Namun berbeza dengan lantai yang ada di beberapa bilik, memasang jubin bilik mandi butuh teknik tersendiri yang agak berbeza. Masyarakat Indonesia, pada umumnya jika membuat bilik mandi pada hanya bersaiz kecil saja. Kerana itu agar boleh kelihatan lebih luas dan lapang, sebaiknya keramik tersebut dipasang dengan kedudukan diagonan atau condong. Tapi jika bilik mandi itu punya saiz yang lebih luas, tentu tidak menjadi masalah jika tetap dipasang secara berjajar seperti biasanya.

Yang terpenting adalah, antara tingkat yang berada di sisi pinggir yang satu dan sisi pinggir yang dipakai untuk meletakan lubang saluran air kedudukannya harus lebih tinggi dan rendah. Makin lebar dan luar saiz bilik mandi tersebut pada perbandingan tinggi dan rendahnya juga dibuat lebih banyak. Tujuannya agar kekotoran air yang digunakan untuk mandi dapat mengalir dengan lancar dan boleh cepat masuk ke dalam lubang saluran atau pembuangan. Jika tidak boleh mengalir dengan cepat boleh menimbulkan genangan dan membuat lumut atau cendawan mudah tumbuh di tempat itu.

Dan bila keadaan membolehkan sebaiknya lubang untuk membuat air itu dipasang pada bahagian pinggir serta penjuru di sisi tingkat yang lebih rendah. Sehingga keberadannya tidak mengganggu keindahan dan kesempurnaan gambaran tingkat dan ruang. Selain itu jika diletakan di bahagian sudut, pemasangan lantai jadi lebih mudah dilakukan kerana berkaitan dengan saiz tinggi rendah seperti yang telah dihuraikan di atas.

Lebih bagus lagi apabila membeli lubang untuk pembuangan air memilih yang bentuknya kotak. Hal ini memudahkan pengerjaan pemotongan jubin yang dipasang pada bahagian lubang tersebut sebab tinggal menggunakan mesin pemotong saja. Beza dengan lubang yang bentuknya bulat, memotong jubin perlu dilakukan secara manual. Jika tidak teliti, hasil pemotongan jadi kurang rapi dan tidak bagus.

Agar saiz cerun ini selalu terus terjaga, setiap selesai memasang satu baris jubin lakukan pemeriksaan sekali lagi. Hal yang sama juga perlu dilakukan apabila bilik mandi ini dilengkapi dengan tab untuk menampung air mandi. Demikian pula dengan lubang kecil untuk membuang air ketika tab sedang dibersihkan juga dipasang pada bahagian penjuru dan kedudukannya tepat berada di bawah jubin. Biar tidak terjadi kesalahan gunakan garis penolong yang diperbuat daripada tali kenur.

Keramik untuk bilik mandi biasanya terdiri daripada dua jenis iaitu seramik untuk menutup dinding bawah dan tingkat. Bahagian dinding menggunakan seramik yang lebih halus.
Sedang untuk lantainya permukaannya dibuat agak kasar agar pengguna tidak mudah tergelincir kerana lantai ini sering terkena percikan air sehingga keadaannya selalu dalam keadaan basah dan licin. Agar gambaran bilik mandi kelihatan selaras dan selaras, sebaiknya ketika memilih dua jenis jubin ini motif dan reka bentuk permukaannya sama.

Satu hal lagi yang tidak boleh dilupakan, jika bilik mandi dilengkapi dengan pancuran atau air paip, perlu dipasang lebih dulu paip salurannya sebelum dinding dan lantai ditutup keramik. Jadi bila pemasangan keramik sudah selesai tinggal memasang bahagian hujungnya saja. Dan sebelum lantai dalam keadaan yang benar-benar kering, bilik mandi jangan langsung dipakai. Tab mandi juga tidak boleh langsung diberi air kerana boleh mengakibatkan kebocoran.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:13 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani