Home » » memasang jubin pada dinding

memasang jubin pada dinding

Selain ditutup dengan lapisan aci atau adunan simen dan pasir, banyak orang yang berminat untuk menutup dinding memakai jubin. Ada yang ditutup secara keseluruhan tetapi ada yang cuma bahagian bawah sahaja. Semua pasti punya alasan dan argument sendiri-sendiri. Namun yang jelas, dinding yang ditutup dengan jubin entah itu seramik atau bahan lain seperti granit, marmar dan lain-lain memang punya satu kelebihan iaitu warnanya tidak mudah pudar sehingga cukup sekali pasang sahaja untuk selamanya. Kelebihan lain, dinding yang ditutup dengan jubin tidak mudah kotor dan kerja pembersihan juga gampang dilakukan.


Hanya saja yang perlu diketahui, memasang jubin pada dinding secara teknik agak berbeza jika dibanding dengan proses pemasangan jubin pada lantai. Sistem dan caranya sedikit lebih sukar dan rumit. Hal ini kerana bidang pada dinding bentuknya menegak, sedang bidang lantai punya permukaan yang rata atau mendatar. Hitungannya harus lebih teliti kerana jika dilakukan dengan sembarangan, jubin tidak boleh melekat dan jatuh.

Adapun caranya boleh memilih dua sistem yang ada iaitu dari bawah atau dari atas. Jika bermula dari atas, pertama rendam dalam air lebih dulu jubin yang akan dipasang. Tujuannya agar liang jubin yang ada di permukaan bawah boleh menyerap mortar dan pasir. Jika penyerapan tidak sempurnya boleh menimbulkan rongga kosong yang menyebabkan jubin mudah terlepas jika sudah kering.

Selanjutnya adunan simen pasir dilekatkan pada dinding dan biarkan beberapa saat agar tidak terlalu basah. Jika terlalu basah jubin tidak boleh melekat erat dan mudah jatuh. Oleh kerana itu adunan ini sebaiknya dibuat tidak begitu cair sehingga lebih mudah merekat pada dinding. Dan yang tidak boleh dilupakan, sebelum di tampal dengan adunan dinding perlu disiram lebih dulu dengan air.

Bila adunan sudah mula mengering, proses penempelan boleh segera dilakukan. Meski jubin telah direndam dalam air, namun sebelum ditampal atau dipasang jubin itu harus tetap dalam keadaan yang basah. Selepas itu permukaan bawah ini diberi adunan juga namun tidak boleh terlalu tebal. Jika terlalu tebal boleh membuat adunan itu meluru ke samping. Selain itu susunan jubin akan jadi sukar diratakan.

Selepas jubin diletakan pada kedudukan yang tepat, tekan menggunakan palu hingga permukannya pas dan sejajar dengan tali yang digunakan sebagai garis acuan. Palu yang dipakai untuk memukul jangan dari besi namun dari kayu atau getah. Palu besi terlalu keras boleh menyebabkan jubin jadi mudah pecah.

Untuk mengelakkan agar jubin yang sudah melekat tidak jatuh bahagian pinggir yang berada di bawah boleh diberi dua paku di sebelah kiri dan kanan. Sedangkan bahagian nat diberi suatu benda yang bentuknya nipis, misalnya kerta yang dilipat-lipat atau plastik ember bekas.

Bila semua dinding sudah terpasang dengan baik dan rapi, tunggu hingga adunan menjadi kering. Lalu lepas benda yang ada di dalam grout dan isi bahagian ini dengan adunan simen khusus untuk mengisi celah nat.

Untuk proses pengerjaan yang bermula dari bawah, secara garis besar caranya juga sama. Namun tidak diperlukan lagi paku untuk penyangga kerana jubin yang ada di atasnya sudah ditahan oleh jubin yang ada di bawah. Namun celah nat harus tetap diisi dengan benda tipis. Proses pengerjaan dari bawah ini sangat sesuai diaplikasikan jika jubin tersebut berupa batu alam.

Dan sebelum dipasang dindingnya boleh dibuat ceruk-ceruk kecil yang dibuat secara rawak agar adunan simen pasir serta jubin boleh melekat lebih erat
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:19 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani