Home » » Perbandingan Rumah Mengembangkan Ke Atas dan Ke Samping

Perbandingan Rumah Mengembangkan Ke Atas dan Ke Samping

Rumah tumbuh iaitu rumah yang dibuat secara bahagian per bahagian atau tidak dibuat dalam bentuk utuh dan lengkap sekaligus. Ketika pertama kali dibina, hanya terdiri daripada beberapa komponen yang merupakan keperluan pokok saja misalnya bilik tetamu dan keluarga dijadikan satu, bilik mandi, dapur dan bilik lain yang dianggap sebagai perkara yang penting dan perlu ada agar rumah tersebut menjadi tempat tinggal yang sesuai didiami.


Konsep pembangunan rumah tumbuh ini boleh memakai dua sistem iaitu tumbuh ke atas atau ke samping. Jika tumbuh ke atas, nantinya bangunan rumah akan terdiri dari beberapa tingkat, sedang rumah tumbuh ke samping, luas bangunan akan bertambah baik ke samping kiri dan kanan atau ke belakang, bergantung konsep reka bentuk bangunan yang dibuat.

Konsep pembangunan rumah tumbuh yang saat ini popular di Indonesia punya beberapa alasan. Yang paling utama biasanya masalah pembiayaan. Kerana dengan dana yang terhad, tentu tidak boleh membuat bangunan secara utuh dan lengkap sekaligus namun harus diutamakan pada bahagian yang pokok lebih dahulu. Baru setelah ada dana tambahan lagi boleh ditambah beberapa element lain sesuai dengan keperluan. Khusus untuk rumah tumbuh ke atas, selain alasan pembiayaan juga kerana persediaan tanah yang tidak mencukupi. Jadi konsep bangunan rumah diperluas dengan sistem menegak.

Meski punya kesamaan konsep, tapi ada beberapa perbezaan yang cukup ketara dan ketara antara rumah tumbuh ke atas dan ke samping. Jika mahu membuat rumah yang tumbuh secara menegak, hal pokok yang perlu diperhatikan adalah master plan bangunan perlu dibuat secara langsung dalam bentuk dua tingkat atau lebih sekaligus. Sehingga meski masa pertama kali dibuat hanya terdiri dari satu tingkat sahaja, namun ketika mau ditinggikan lagi tidak perlu melakukan kerja-kerja perobohan.
Contohnya pada bahagian atas boleh dibuat bumbung rata menggunakan dak atau tuang konkrit.

Sehingga bila suatu saat dibuat dua tingkat tinggal menambah dinding dan tangga saja. Penggunaan tangga ini juga harus diambil kira sebelum ini, di mana akan diletakan dan konsep reka bentuk. Kerana dari sinilah kedudukan lubang untuk meletakan tangga pada bumbung tuang konkrit boleh dibuat dan disiapkan.

Dan yang tidak kalah penting adalah pembinaan, asas dan kerangka bangunan tingkat bawah juga mesti dibuat dalam konsep untuk membuat dua tingkat atau lebih sesuai dengan perancangan yang telah dibuat sebelum ini. Jadi yang dimaksudkan dengan rumah tumbuh di sini adalah hanya menambah jumlah atau ketinggian lantai sahaja, tidak membuat bangunan yang baru. Jikapun ada pembongkaran, hanya untuk penyempurnaan saja.

Sedang rumah tumbuh ke samping, master plan bangunan juga dibuat secara utuh. Arah tumbuh bangunan, bahagian apa saja yang nantinya mau diperluaskan atau ditambah dan sebagainya disiapkan lebih dahulu dengan cara membuat blue print bangunan dengan lengkap.

Demikian pula dengan penggunaan material bangunan terutama untuk bahagian finishing seperti jubin untuk membuat lantai. Terdapat kalanya ketika memakai suatu jenis jubin seperti seramik, pada suatu saat ketika memerlukan lagi ternyata motif dan warna keramik tersebut sudah tidak dibuat dan dihasilkan lagi. Sedikit ramai tentu hal ini akan punya pengaruh terhadap pandangan dan nilai keindahaan dalaman mahupun luaran.

Agar perkara ini boleh dielakkan harus dibuat beberapa alternatif sekaligus dengan cara menyiapkan konsep reka bentuk yang penggunaan jubin atau lantainya boleh memakai motif dan warna lain namun tetap terlihat menyatu dan serasi sekaligus tidak merosakkan dan tata reka bentuk dalaman dan luaran.

Kemudian untuk pembinaan dan kerangka serta asas bangunan tetap dibuat untuk satu tingkat sahaja namun pada bahagian tertentu harus boleh disambung secara langsung ketika bangunan rumah akan diperluas dan dibesarkan.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:20 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani