Home » » Perkara yang kerap berlaku pada penggunaan simen

Perkara yang kerap berlaku pada penggunaan simen

Simen adalah bahan untuk membuat adunan agegrat yang dicampur dengan pasir atau batu. Tapi berbeza dengan dua bahan yang disebut terakhir, simen adalah produk buatan kilang dan tidak diambil secara langsung sepert pasir dan batu namun perlu diolah lebih dahulu. Meski sistem pemprosesan memakai teknologi moden, simen tetap sering memunculkan beberapa masalah.


Beberapa masalah yang sering terjadi pada penggunaan simen antara lain adalah pengasingan. Yaitu agregrat yang tidak boleh menyatu dan berasingan kerana campuran tidak merata. Beberapa penyebabnya iaitu kerana slum yang rendah, gradasi agregrat yang tidak bagus, BJ agegrat yang lebih ramai dari agregrat halus atau agegrat campuran pada konkrit kurang banyak.Penyebab yang lain, terlalu tingginya tinggi jatuh pemutus atau pemakaian alat getar yang terlalu lama.

Untuk mengatasi masalah ini, cara yang boleh ditempuh adalah jalan untuk membuat campuran konkrit tidak boleh terlalu jauh dan tinggi. Dan ketika membuat perancangan campuran harus bisa memadai baik menggunakan bahan admixture atau tidak memakainya. Selain itu kelecakan konkrit perlu dirombak atau ditinggikan dengan kaedah memberi tambahan bahan.

Masalah kedua adalah bleeding dimana air campuran naik ke atas di permukaan konkrit begitu proses pemutus selesai. Sementara itu bahan agregrat yang sifatnya lebih kasar jadi turun ke bawah. Penyabab masalah ini juga ada dua. Pertama adalah campuran atau nisbah terlalu tinggi dan apabila pemutus dilakukan ada penambahan air yang sebenarnya tidak perlu. Yang kedua iaitu campuran konkrit yang tidak bagus dan material halus yang tidak cukup sehingga membuat air naik ke permukaan.

Cara mengatasinya iaitu nilai kehalusan atau finer yang boleh dilakukan dengan dua sistem. Yang pertama melakukan kombinasi antara pasir yang kasar dan halus atau boleh juga memakai abu batu. Tujuannya adalah agar adunan konkrit yang dihasilkan boleh lebih padu. Cara kedua iaitu jumlah semennya dinaikan agar kemampuan admixture atau campuran yang diperlukan untuk menjaga daya kerja boleh ikut bertambah.

Masalah lain iaitu shrinkage atau penyusutan. Penyebabnya iaitu kerana pemakaian air atau simen yang terlalu ramai dan saiz kehalusan pada agregrat tidak sesuai dengan syarat yang telah ditentukan. Untuk menangani masalah ini, cara yang boleh ditempuh yaitu terdapat dua sistem yang boleh diterima pakai iaitu sistem sodium silicate based material dan sistem wax based material.

Penggunaan sistem sodium silicate based mater atau semburan bertujuan untuk membuat adunan boleh meresap dalam konkrit secara maksimum dan proses penghidratan menjadi lebih cepat. Jadi kemunculan retak kerana penyusustan boleh dielakkan. Agar boleh mendapat hasil yang lebih bagus sebaiknya penyemrotan ini dilakukan secara berulang selama satu hingga tiga hari.

Sedangkan jika menggunakan sistem wax based material, gunanya untuk membuat suatu lapisan membran di bahagian permukaan atau atas konkrit. Lapisan membrane ini boleh membuat kelajuan evaprosi jadi lebih teratur. Bagi yang memakai angka dan ruang boleh menggunakan clear curing compound. Sedangkan untuk aplikasi konkrit simen pada jalan boleh memakai white pigmented.

Masalah lain yang juga sering muncul adalah bug hole iaitu adanya lubang atau rongga yang boleh timbul di atas permukaan ketika konkrit sudah menjadi kering. Sebabnya adalah kerana ada udara yang tidak boleh keluar atau terperangkap di dalam adunan konkrit. Udara ini berlaku ketika proses pengadukan sedang berlangsung.

Cara mengatasinya, memakai cetakan minyak atau mold oil yang sifatnya tidak melekat seperti water based oil boleh mengurangkan berlakunya risiko bug hole. Namun pemakaiannya harus dapat dilakukan dengan cepat, maksimum enam jam kemudian langsung dilanjutkan dengan mutu tuang. Atau boleh juga melakukan pengubahsuaian dan perubahan atau mix design sehingga konkrit jadi lebih padu. Caranya adalah dengan meninggikan campuran pasir.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:15 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani