Home » » Lantai Meletup, Ini Penyelesaian!

Lantai Meletup, Ini Penyelesaian!

Tingkat menggembung merupakan masalah yang kerap berlaku di rumah-rumah. Dua material yang biasanya menggelembung adalah keramik dan parket. Penyebab, penyelesaian dan pencegahan untuk kedua material tersebut berbeza-beza.




Berikut ini adalah pendedahan singkat tentang kedua masalah tersebut.

Keramik Popping (Meletup)

Keadaan ini adalah ketika keramik terangkat naik. Penyebabnya adalah muai susut lantai konkrit. Hal ini boleh terjadi jika keramik dipasang saat konkrit belum cukup matang. Proses kematangan konkrit sendiri memerlukan masa sekurang-kurangnya 21 hari.

Untuk memperbaiki kerosakan ini, anda harus membongkar seramik tersebut dan memasang yang baru. Untuk merekatkan keramik baru, gunakan pelekat jubin berbahan polimer dan bersifat elastic seperti simen segera. Pastikan pula jarak nat tidak terlalu sempit.

Untuk mencegah hal tersebut terjadi lagi, anda boleh menggunakan expansion joint berupa papan getah. Joint ini dipasang di sekeliling lantai seramik yang baru diperbaiki. Joint ini akan meredam benturan antar seramik saat tingkat memuai.

pakej Bergelombang

Perbezaan muai susut antar parket dan permukaan dasar lantai adalah penyebabnya. Selain itu, parket juga boleh bergemlombang kerana keadaan lembap di bawah lantai.

Cara untuk memperbaikinya adalah membongkar papan parket yang telah dipasang. Selepas itu, bersihkan permukaan dasar lantai dari kotoran yang merekat dan biarkan hingga dasar lantai kering. Pasanglah parket yang baru dengan pelekat yang elastic. Salah satunya adalah pelekat dengan bahan polyurethane.

Agar tidak berlaku lagi, pasanglah joint sealent setebal 2cm pada mesyuarat parket dengan dinding.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:38 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani