Home » » Penyelesaian Untuk Dua Perkara Dinding

Penyelesaian Untuk Dua Perkara Dinding

Banyak masalah yang berlaku pada bangunan. Setiap bahagiannya mempunyai masalahnya sendiri, termasuk dinding. Dua masalah yang sering terjadi pada dinding adalah rembesan air dan retak rambut. Jika anda mengalaminya di rumah, berikut ini kami paparkan penyebab, penyelesaian, dan pencegahannya.



Dinding Rembes

Masalah ini boleh berlaku kerana ada aliran air di balik dinding akibat rembesan air yang berasal dari bumbung, tanah, bilik mandi, atau keretakan di dinding. Rembesan air ini muncul kerana komposisi plesteran yang tidak sesuai.

Untuk mencegah ini berlaku lagi, anda harus membongkar plesteran dinding. Selepas itu, ganti dengan plesteran yang lebih kalis air, iaitu trasram. Komposisi anatara simen, pasir, dan air juga perlu tepat, iaitu 1: 3: 5.

Agar masalah ini tidak berulang lagi, memperhatikan komposisi campuran adukan adalah yang terpenting. Jika masalahnya ada pada kebocoran paip, perbaikilah saluran air tersebut. Untuk dinding yang bersentuhan langsung dengan air, seperti bilik mandi, gunakan trasram hingga ketinggian dinding 1.5 m. Gunakan juga lapisan kalis air berasaskan air (akrilik).

Retak Rambut

Retak rambut adalah retakan halus pada dinding dengan saiz kurang daripada 2 mm. Penyebabnya adalah komposisi plesteran yang tidak sesuai dengan standard. Penyebab lain adalah pekerjaan plesteran yang dilakukan dalam keadaan panas atau dinding terlalu kering.

Untuk memperbaikinya, anda perlu membersihkan cat di sekitar retak hingga plesteran terlihat. Selepas itu, anda boleh menggunakan cement filler untuk mengisi retak rambut tersebut. Setelah kering, ampelas permukaan hingga halus agar tampalan tidak kelihatan. Yang terakhir adalah lakukan mengecat semula.

Agar retak rambut tidak terjadi, pada saat pemasangan plaster, basahkan dahulu permukaan dinding. Pada saat proses pengecata, gunakan cat yang mempunyai keanjalan yang tinggi sehingga tidak mudah retak atau sumbing.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:32 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani