Home » » Mahu Cat Semula, Bagaimana Membuang Cat Lama?

Mahu Cat Semula, Bagaimana Membuang Cat Lama?

Mengecat semula rumah merupakan perkara yang dilakukan rutin setiap 3-5 tahun. Jika cat lama masih dalam keadaan baik dan warna yang digunakan masih sama, tidak perlu mengupas cat lama. Akan tetapi, bagaimana jika sebaliknya?



Pelucutan cat bertujuan untuk membuat cat baru tampil lebih baik, terutama jika cat sebelumnya bermasalah. Walaupun cat masih baik namun warnanya berbeza, cat tetap perlu dikupas. Tujuannya adalah agar warna cat tidak bercampur.

Ada tiga cara yang boleh anda lakukan untuk mengupas cat. Berikut ini adalah caranya!

Buang Cat Lama dengan Kape

Cara yang paling mudah adalah dengan menggunakan kape. Kerok seluruh permukaan dinding yang akan dicat, lalu kertas pasir hingga sisa-sisa cat hilang. Selepas Itu, lap permukaan tembok dengan kain basah untuk membersihkan serpihan cat dan debu. Biarkan hingga tembok mengering.

Buang Cat Lama dengan nipis

Cara seterusnya adalah dengan menggunakan thinner jenis epoxy. Balurkan thinner ke permukaan dinding dengan bantuan berus lalu kelupas cat lama dengan kape. Selepas itu, ampelas permukaan tembok yang sudah dikelupas hingga bersih.

Buang Cat Lama dengan Paint Remover

Cara yang terakhir adalah menggunakan paint remover. Aplikasikan ke permukaan tembok yang akan dikelupas. Selepas itu, diamkan beberapa saat hingga cat menggelembung, lalu kerok dengan kape. Bilas permukaan tembok dengan air untuk menghilangkan sisa cecair paint remover. Diamkan tembok sampai benar-benar kering, antara 2-3 hari sebelum melakukan mengecat semula.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:44 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani