Home » » Hujan Menerus, lopak di Dak, Bagaimana Penyelesaian?

Hujan Menerus, lopak di Dak, Bagaimana Penyelesaian?

Pada musim hujan, salah satu hal yang membuat repot adalah adanya lopak yang terjadi di sekitar rumah. Tidak hanya di laman saja, lopak juga boleh terjadi di atas bumbung, terutamanya jika anda menggunakan atap dak konkrit.



Lopak pada bumbung tersebut menunjukkan adanya kesalahan pada bangunan anda. Lalu, apa penyebabnya? Bagaimana penyelesaiannya?

Lopak tersebut berlaku kerana air hujan tidak mengalir ke saluran pembuangan akibat dak konkrit yang terlalu rata. Jika dibiarkan, lopak tersebut akan menambah beban bumbung dan membolehkan terjadinya retak dan bocor.

Agar air tersebut dapat mengalir, anda perlu membuat cerun di dak konkrit anda. Tidak perlu cerun yang melampau, cukup 1% saja. Artinya, setiap bentangan 100 cm terdapat perbezaan ketinggian sebanyak 1 cm. Atur cerun agar air mengalir menuju saluran pembuangan.

Anda boleh membuat permukaan bumbung anda lebih kasar kemudian melapisinya dengan adunan simen kalis air dengan cerun 1%. Selepas itu, jangan lupa untuk memberikan lapisan antibocor pada permukaan dak konkrit.

Agar dak konkrit tetap dalam keadaan baik, lakukan pelapisan waterproof secara berkala sekali dalam setahun. Gunakan waterproof yang berasaskan air sehingga tahan terhadap sinaran matahari.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 4:57 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani