Home » » Ruang Dalam Rumah Belum Tentu Bebas Pencemaran

Ruang Dalam Rumah Belum Tentu Bebas Pencemaran

Banyak yang beranggapan berada di dalam rumah membuat kita bebas dari pencemaran. Padahal hal ini adalah sesuatu yang salah. Di dalam rumah juga terdapat pencemaran baik berupa pencemaran udara, radiasi, dan elektromagnetik.



Pencemaran ini berasal dari benda-benda dan material yang ada di dalam rumah. Apa saja pencemaran tersebut? Berikut ini kami paparkan tiga di antaranya.

Pencemaran kimia

Pencemaran kimia terbanyak yang ada di dalam bilik adalah Volatile Organic Compound (VOC). Pencemaran ini berupa bahan kimia organik yang mempunyai tekanan wap yang tinggi pada suhu bilik. Hal ini menyebabkan banyaknya bahan kimia yang berputar di dalam udara. Salah satu bahan kimia tersebut antara lain formaldehid yang terdapat di cat dinding.

Untuk mengelakkan ia, pilihlah cat dinding yang mempunyai tanda no VOC dan no odor. Elakkan pula produk cat yang mengandungi pewangi. Pewangi tersebut memang akan menyamar bau formaldehid pada cat, namun tidak menghilangkannya. Yang terjadi justru akan semakin banyak bahan kimia pada cat yang anda hirup kerana bau cat yang wangi.

Pencemaran elektromagnetis

Banyaknya alat-alat elektronik di rumah membuat tubuh kita semakin terdedah pada gelombang elektromagnetik. Jika tubuh terlalu sering terpapar pada gelombang elektormagnetik, akan berlaku gangguan pada metabolisme kita. Tidak hanya gelombang elektromagnetik, gelombang elektrik dan radio juga mempunyai pengaruh yang sama.

Sel tubuh manusia berkerja pada gelombang frekuensi rendah (7.8 Hz). Pendedahan yang berterusan terhadap kekerapan tinggi akan berpotensi mengubah sel-sel tubuh dan mengakibatkan timbulnya penyakit pada tubuh.

Untuk mengurangkan kesan tersebut, anda boleh mula dari mengurangkan penggunaan alat elektronik berfrekuensi tinggi. Perbaiki pula pemasangan-pemasangan elektrik yang rosak pada rumah. Cara ini akan dapat mengurangkan kesan tersebut.

Sinaran Bumi

Tanpa ada sedari, Bumi mengeluarkan radiasi dalam bentuk gas buangan beracun seperti radon dan merkuri. Bahan toksik tersebut berpindah melalui celah-celah pada plat konkrit dan asas rumah. Zat pencemar ini juga boleh masuk ke dalam air minum melalui paip bekalan air.

Kemungkinan hal ini semakin kuat terjadi jika anda tinggal di kawasan yang berhampiran dengan perlombongan dan sumber minyak.

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda perlu sering menyemak jalur aliran air atau paip. Selain itu, periksa pula apakah ada keretakan pada bangunan. Keretakan tersebut akan membuat gas radon lebih cepat keluar dari dalam tanah.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 1:26 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani