Home » » Penyebab Resapan Air di Dinding Rumah Anda

Penyebab Resapan Air di Dinding Rumah Anda

Resapan Air di dinding rumah anda lebih banyak disebabkan oleh kerana pelbagai perkara. perkara ini pasti akan amat mengganggu anda sebagai seorang penduduk rumah tersebut. Kecewa bercampur marah kerana dinding rumah anda lembab kerana resapan air.Bagi mengatasi perkara tersebut bayani renovation cuba memberikan sajian mengenai tips menangani lembapan atau resapan di dinding ini dengan menyeluruh.



Sering kali kita jumpai rumah yang tertakluk sedemikian sehingga mulai dari halaman, teres datang ke dalamannya yang menggambarkan kemapanan, kerajinan penduduknya, dan sebagainya. Tetapi tidak Seringkali pula kemapanan, kerapihan serta kerajinan itu terusik manakala banyak timbul tompok tompok lembab yang mengandungi molekul-molekul air pada dinding-dinding dalamannya. Bilamana anda jumpai hal yang seperti ini, maka harus secepatnya diatasi agar tidak terus berterusan mengganggu pemandangan.
Bagi menangani dinding rumah yang lembab atau memiliki tompok air pada dinding dalaman, perkara pertama yang harus kita lakukan adalah untuk mengidentifikasikan tapak tompok itu dan faktor-faktor yang harus diperhatikan adalah:

* Adakah kerana paip air yang bocor.
* Permukaan air bawah tanah yang naik
* Resapan dari bilik mandi
* keretakan rambut
* seperti retak antara 2 dinding dengan jiran
* Penggunaan batualam sebagai pelapis dinding luar
* ataupun kerana dinding luar belum ditampal.

Selepas kami identifikasi akar penyebab maka baru kita fikirkan penyelesaian terbaik untuk mengatasi tompok pada dinding rumah itu dan kalo boleh hilang selamanya. Dari identifikasi maka kita dapat kaedah penanggulangannya, iaitu sebagai berikut:

Air paras tanah naik & Paip Air Bocor
Kebanyakan kes tompok lembapan teralokasi dibawah 1 meter pada dinding rumah, dan berlaku secara berterusan sepanjang masa tidak mengenali saat hujan atau tidak. Harus Tahu bahawa air tanah masuk ke dinding dalaman melalui kapilari bahan simen. Sebab utama adalah kerana kualiti bahan plaster baik dinding di luar mahupun dalam.

Penyelesaian: mengerok plaster kurang yang lebih 1 meter dari permukaan, ganti dengan plaster baharu oleh komposisi pasir dan simen 3:1, baru kemudiannya dilakukan mengecat sepadan dengan tatacara yang benar.
Termasuk paip air yang bocor, biasa terindikasi kurang yang lebih 1 meter dari dinding asas. Ini adalah mudah terlihat bercak basahnya, lebih parah dari tompok basah lain. Penyelesaian: tukar paip yang bocor, lepas plaster dengan komposisi bahan yang benar.

Keretakan rambut dinding Dalaman
Sebab utama adalah kerana pada dinding rumah anda terdapat unsur pembentuk plaster yang tidak bersih dan banyak mengandung tanah atau bahan lain, air yang digunakan untuk mengacau simen dari comberan, proses pengacian dijalankan saat belum masanya, plaster belum kering sempurna.

Penyelesaian: keretakan-retak rambut diperbesarkan sedikit dan ditutup dengan plamir tembok selepas mengering sempurna total baharu difinishing.

Dinding luar belum ditampal
Apabila dinding rumah anda dibahagian luar tidak ditampal maka seringkali anda jumpai dinding anda lembab. Air hujan masuk ke dalam bahan tembok melalui daya kapilari meresap melalui liang bahan menembusi tebal dinding tamat pada dinding dalaman, berhenti dan membentuk pola air pada dinding.
Plesteran dinding di luar oleh perbandingan bahan 1:3, tunggu lebih kurang 2 minggu memberikan peluang plaster kering total, kemudiannya diaci.

Air meresap dari celah dinding
Air meresap masuk dari retak dinding rumah kita yang bersempadan dengan jiran mengakibatkan air masuk dari celah kedua dinding itu.
Penyelesaian: tutup celah itu dengan plaster kemudiannya lapisi dengan Pelapis Anti bocor.
Air meresap dari bilik mandi

Penyebabnya di antara lain:

* Sambungan paip air rosak / putus
* High material plaster yang kurang baik.

Penyelesaian: cukup mudah, iaitu betulkan sambungan yang rosak / putus, dan meneliti plaster dan ganti dengan plaster yang baik.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 10:10 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani