Home » » Fungsi dan Jenis Salutan Plaster Dinding

Fungsi dan Jenis Salutan Plaster Dinding

Hampir semua dinding yang sudah jadi selalu diberi lapisan atau plaster. Kecuali jika dinding itu memang sengaja dibuat dinding ekspose dengan tujuan untuk menonjolkan gambaran susunan batu bata atau media lain untuk membuat dinding. Maka tidak hairanlah jika plerter selalu diidentikan dengan tembok atau dinding meski ada element lain yang juga memerlukan lapisan seperti talud, saluran air dan sebagainya.


Plaster sendiri adalah lapisan yang diaplikasikan untuk menutup dengan yang punya beberapa fungsi atau kegunaan. Yang paling utama adalah untuk menjadikan dinding tersebut telihat lebih rapi dan bersih. Dan agar makin indah, kemudian diberi lapisan kemasan yang lain iaitu cat.

Fungsi lain adalah untuk melindungi dinding itu sendiri dari cuaca yang panas kerana muncul sinaran matahari maupun dari tumpahan air ketika hujan sedang turun. Selain itu dengan ditutupnya dinding memakai plaster, maka kekuatannya akan makin bertambah besar sehingga dinding tersebut akan bertambah kuat dan kukuh.

Plaster atau lapisan juga akan membuat dinding menjadi rata dan pekerjaan rawatan boleh lebih mudah dikerjakan. Dan apabila ada suara yang bising lapisan boleh ikut menjadi media peredam suara meski tidak boleh secara maksimum, hanya sekadar mengurangkan saja.
Di luar fungsi-fungsi tersebut sebenarnya lapisan masih punya ramai kegunaan yang lain. Tapi sekurang-kurangnya fungsi yang telah disebutkan di atas merupakan fungsi yang paling utama dan pokok.

Jenis lapisan plaster dinding ini ada tiga bahagian. Lapisan yang pertama disebut dengan lapisan kamprotan namun ada yang menyebutnya dengan nama berangkal. Bahan untuk membuat adunan plaster kamprotan atau berangkal iaitu simen dan pasir. Komposisi adonannya ada yang menggunakan perbandingan 3: 5 atau 2: 5 dan sebagainya bergantung dari jenis kekuatan dan kepadatan dinding yang mahu dihasilkan. Demikian pula dengan saiz tebal atau tipisnya. Namun pada amnya lebih kerap menggunakan saiz standard iaitu tiga millimeter.

Proses pengerjaan plaster pertama ini cukup mudah dilakukan dan masa yang diperlukan juga tidak begitu lama, kerana adunan tinggal ditampal pada dinding. Yang paling kerap menjadi masalah adalah adunan tidak boleh melekat. Hal ini disebabkan kerana dinding batu bata dalam keadaan yang terlalu kering. Jadi perlu dilembabkan dulu dengan cara disiram memakai air.

Lapisan yang kedua namanya adalah badan plesteran. Fungsi utamanya adalah untuk membuat dinding menjadi rata. Adapun bahan untuk membuatnya juga sama iaitu simen dan pasir. Tapi untuk saiz lebih tebal lagi iaitu antara enam hingga sepuluh millimeter. Semakin tebal lapisan badan plesteran maka kualitinya juga akan semakin bagus.

Namun saiz ketebalan ini biasanya juga disesuaikan dengan fungsi dari dinding tersebut. Jika merupakan dinding rumah biasanya, tentu tidak memerlukan badan plesteran yang terlalu tebal. Demikian pula kompisisi dan perbanding pasir dan simen, tidak ada standard yang khusus dan disesuaikan pada keperluan.

Terakhir lapisan ketiga iaitu lapisan aci. Berbanding dengan jenis yang lain, lapisan aci ini punya saiz yang paling tipis iaitu setebal dua millimeter saja. Tapi ada pula yang membuat dengan saiz yang agak tebal iaitu tiga millimeter. Bahan untuk membuatnya adalah simen tanpa diberi campuran apapun juga kecuali air sebagai pembuat adunan dan melicinkan.

Fungsi dari lapisan aci iaitu untuk membuat gambaran dinding menjadi halus. Fungsi yang lain adalah untuk melindungi badan plaster dari risiko terjadinya perubahan cuaca entah itu sejuk atau panas.

Pekerjaan pembuatan aci harus dilakukan lebih berhati-hati agar saiz ketebalan boleh diatur dengan baik. Selain itu bahan untuk membuatnya bersifat sangat lembek sehingga perlu memakai teknik tertentu agar boleh melekat secara erat pada badan plaster. Lalu agar hasilnya lebih halus, jika sudah setengah kering lapisan ini boleh dilicinkan.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:26 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani