Home » » Menjadi Kontraktor yang Mesra Alam

Menjadi Kontraktor yang Mesra Alam

Saat ini keadaan persekitaran hidup kita kerusakannya semakin rosak dan parah. Akibatnya iaitu sistem kehidupan alam menjadi tidak seimbang. Contohnya yaitu pada suatu kawasan tertentu ada bencana banjir kerana hujan setiap hari turun dengan lebat sehingga aliran sungai tidak mampu menampung semua air yang mengalir di tempat itu.


Namun di daerah lain yang terjadi justru kebalikannnya iaitu dilanda musim kering yang sangat panjang sehingga menimbulkan penderitaan serta kerugian yang nilainya tidak sedikit. Bencana ini terjadi kerana suhu dan cuaca yang dulu datangnya selalu teratur sekarang sangat sukar untuk dibuat ramalan dan ramalannya.

Penyebabnya adalah tentu saja kerana ulah manusia yang tidak mahu menjaga persekitaran atau alam. Padahal di tempat inilah kita menjalani kehidupan bersama. Salah satu pihak yang sering mendapat perhatian kerana tidak mau ikut menjaga bahkan punya peranan terhadap kerosakan alam yang berlaku adalah kontraktor bangunan.

Oleh kerana itu adalah hal yang wajar jika banyak yang meminta bahkan menuntut agar semua kontraktor punya sifat yang lebih peduli dan ikut berperanan dalam menjaga alam sekitar dan alam sehingga kerusakannya tidak semakin parah sekaligus boleh diperbaiki kembali.

Lalu bagaimanakah caranya agar boleh menjadi kontraktor yang mesra alam? . Menjadi kontraktor yang mesra alam atau green contractor boleh dilakukan melalui beberapa macam cara. Misalnya saja yang paling sederhana dan mudah adalah ketika sedang melakukan kerja-kerja projek, sebaiknya volume pemakaian elektrik dikurangkan terutama untuk hal-hal yang tidak perlu.

Ketika sedang ada lebih masa kerja contohnya, kerana merupakan kerja projek tentu ada beberapa bahagian pejabat yang tidak perlu menggunakan penerangan yang banyak. Jadi ruang tersebut boleh diberi lampu secukupnya saja. Pemakain tenaga elektrik yang berlebihan boleh membuat terjadinya pemanasan global.

Selain itu pejabat projek boleh direkabentuk sedemikian rupa sehingga punya banyak tingkap dan pintu agar sinar matahari boleh masuk dengan leluasa dan memberi penerangan di dalam ruang. Hal ini boleh membuat penggunaan lampu elektrik boleh dikurangkan dengan maksimum.

Meski projek sedang dikerjakan dan tengah berlangsung, ada baiknya jika disekitar lokasi diberi tanaman sementara. Jika dirasa tidak praktikal dan memerlukan kos yang banyak boleh memakai jenis tanaman yang diletakan di dalam pot. Sehingga apabila projek pembangunan sudah selesai, tanaman tersebut boleh dipindah dan digunakan lagi pada projek seterusnya.

Kerana projek juga selalu menghasilkan sampah, harus dipisahkan antara sampah organik dan bukan organik sehingga boleh berpecah-belai mana yang boleh digunakan atau dikitar semula lagi serta mana yang harus dibuang di tempat khas dan aman.

Hal lain yang boleh dilakukan iaitu membuat sistem peresapan air yang baik di lokasi projek. Di tempat letak terbuka misalnya, sebaiknya dibuat lantai dari paving blok atau batu bata. Jadi jika hujan sedang turun air boleh langsung masuk dan meresap di dalam tanah tanpa mengalir ke tempat lain yang boleh membuat jalan menjadi rosak atau becek. Atau boleh juga dengan membuat sistem peresapan air dengan teknologi biopori yang justru boleh membuat kualiti air dalam tanah menjadi lebih bagus.

Dan yang paling penting adalah, pengerjaan projek tersebut selalu menggunakan material serta bahan yang bersifat mesra alam. Jangan menggunakan komponen yang boleh menyebabkan berlakunya kerosakan alam sekitar dan pemanasan global. Terutama sekali pada bahan yang dibuat memakai teknologi moden, sampai saat ini masih banyak yang bersifat tidak mesra dan boleh membuat kerosakan alam sekitar semakin parah.

Jika dirasa perlu, lakukan inovasi pada teknologi pengerjaan projek sehingga boleh didapati cara atau kaedah yang lebih bagus serta mampu membuat alam sekitar dan alam boleh terjaga dengan baik.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 6:52 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani