Home » » 6 Penyelesaian Atasi Persoalan Bumbung Rumah

6 Penyelesaian Atasi Persoalan Bumbung Rumah

Untuk menjangka pelbagai masalah yang umumnya muncul pada musim hujan, anda perlu melakukan pemeriksaan atau bahkan pembaikan di sejumlah titik tertentu pada bangunan, misalnya struktur bumbung. Alasannya, bermula dari masalah remeh seperti jubin mengendur atau bumbung bocor boleh menuntut anda untuk melakukan pembaikan besar atau bahkan menukar seluruh struktur bumbung. Sebelum hal itu terjadi, simak pelbagai masalah yang kerap kali berlaku pada struktur bumbung dan cara mengatasinya.



Bumbung terlalu landai

Faktor cerun bumbung menjadi titik penting yang wajib diperhatikan agar air yang jatuh boleh akan dialirkan ke bawah. Bumbung yang rata atau landai akan menyebabkan air turun dengan perlahan dan lama-kelamaan menyebabkan genangan di dalam konkrit dan meresap. Penyelesaiannya adalah meningkatkan cerun bumbung.

Jubin melorot

Umumnya jubin tanah liat direka untuk sudut antara 27.5 darjah hingga 40 darjah. Apabila sudut tidak pas, akan menjadi jalan air untuk masuk. Sedangkan, celah-celah tersebut sengaja dibuat untuk menjangka pemuaian masing-masing keping jubin sekaligus sebagai pengudaraan udara. Maka sebaiknya tiap kepingan jubin dipakukan ke reng yang berada tepat di bawahnya agar tidak mudah mengendur.

Retak rambut pada dak konkrit

Perubahan cuaca panas dan sejuk yang berlaku menyebabkan material penutup rumah menjadi haus dan berubah, dak konkrit contohnya. Masalah yang sering muncul pada material ini adalah retak rambut yang menjadi celah kemasukan air. Oleh sebab itu, perhatikan komposisi campuran konkrit dan proses pemutus kerana dua hal ini merupakan proses penting yang mempengaruhi keputusan akhir dak konkrit. Selain itu, gunakan kalis air pada seluruh permukaan bumbung.

Bumbung Bocor

Perubahan cuaca juga mampu membuat jubin mudah pecah dan simen pada bubungan menjadi retak. Oleh kerana itu, lakukan pemeriksaan tiap setahun sekali pada pertemuan bentuk bumbung, tiap bubungan dan Talang, serta lapisi dengan kalis air.

bubungan retak

Saiz bubungan atau jurai yang terlalu tinggi akan menimbulkan celah bagi air. Kurangkan sambungan bumbung dan aplikasikan lembaran khusus anti air yang lembut dan lentur di atas permukaan bubungan.

Suhu panas pada loteng

Suhu panas boleh dikurangkan dengan membuat pengudaraan silang (crossed ventilation) dengan cara mengubah lubang angin dan membuat rongga di bawah jubin. Selain itu, dapat pula menggunakan bahan penebat dan pemasangan turbin.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:07 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani