Home » » Rumah Aman Untuk Si Mungil Kita

Rumah Aman Untuk Si Mungil Kita

Perabot rumah yang seolah-olah selamat buat kita, belum tentu aman buat balita. Ini senarai perkara yang perlu anda perhatikan agar balita selamat semasa bereksplorasi.


Pagar sekatan (safaety gates). Boleh mencegah balita naik turun tangga. Pagar sekatan sebaiknya dipasang di tingkat atas dan bawah. Demikian juga, jika anda mempunyai dapur yang menyatu dengan ruang makan tanpa pintu, pagar sekatan akan mencegah balita masuk ke dapur.

Penutup plag. Pasanglah plag berpenutup khusus pada peralatan elektronik di rumah, agar balita tidak mamasukkan jarinya ke dalam plag. Jika ingin menggunakan aliran elektrik tinggal mencabut penutupnya.
Keselamatan siku-siku meja (soft corner protectors). Apakah meja anda bersiku tajam dan berisiko melukai balita? jika ya, artinya anda perlu alat ini untuk menutupnya. Alat ini diperbuat daripada palstik dan tumpul.
Keselamatan laci (finger guard). Hujung-hujung jari balita boleh tersepit pintu laci. Pasang alat ini untuk mencegahnya. Apalagi buka tutup laci boleh menjadi permainan yang menarik buat balita.

Selak penutup peti (cabinet safety lock). Alat ini untuk mengunci gagang (handle) pintu almari, agar tidak mudah dibuka tutup oleh balita. bis ajuga digunakan untuk peti baju dan peti penyimpan DVD / VCD player.
Penutup / selak peti sejuk (refrigerator latch). Amankan pintu peti sejuk agar balita tidak membuka tutup pintu peti ais. Apalagi, jika peti sejuk bersaiz besar, sehingga dia dapat masuk ke dalamnya.

Keselamatan dispenser. Alat ini berupa kran khusus yang mempunyai knop kecil. Gunakan untuk paip yang mengeluarkan air panas.

Selak tutup WC (tandas latch). Produk ini untuk "mengunci" tutup air. Rasa ingin tahu balita yang besar boleh mendorongnya menjenguk kepalanya dan bukan tak mungkin akan terjatuh di dalamnya.

Mat atau alas anti slip untuk mencegah balita tergelincir atau jatuh selagi mandi. Letakkan di lantai bathup atau di bawah lantai bilik mandi di mana mandi atau tab mandi berada. Atau anda boleh menutup seluruh lantai bilik mandi dengan alas yang bahannya diperbuat daripada getah yang tidak licin.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 1:15 AM
Comments
0 Comments

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani