Home » » Bina Rumah Berkualiti

Bina Rumah Berkualiti

Kesemua orang menginginkan rumah idamannya masing-masing, rumah yang bagus, selesa dan tentunya yang berkualiti tanpa menyeluk beg dalam-dalam. Mungkin contoh bagi pasangan muda saat ini, pasti ingin memiliki rumah sendiri dengan reka bentuk sendiri tanpa mengeluarkan kos besar. Berpatutan bukan berarti tidak berkuliti, bukan?



Salah satu cara, boleh melakukan penjimatan. Dengan melakukan penekanan pada pengeluaran untuk pembangunan, dan ini boleh dilakukan dengan berbagai macam cara. Berikut tiga cara sebagai strategi agar kos yang dikeluarkan boleh dikurangkan. Dan cara ini juga boleh dipakai saat membina rumah sesuai keinginan dan tentunya berkualiti.

Yang pertama sekali perlu anda perhatikan adalah potongan harga. Jangan segan atau mungkin malu memanfaatkan barang yang mendapat potongan harga. Kerana barang yang mendapat potongan harga itu sendiri belum tentu mempunyai kualiti yang buruk. Bahkan diataranya, anda boleh mendapatkan barangan yang mempunyai brand tertentu, dengan kualiti yang baik dengan harga yang murah, kenapa tidak? Cuba sekali-kali datang ke market khusus barang-barang binaan. Terkadang, potongan harga sangat besar. Selain itu harga bahan binaan saat ini cukup mahal. potongan harga yang cuma 10% dan 15% pun akhirnya akan terasa besar, bukan.

Yang kedua adalah cerdik memanfaatkan strategi. Tidak semua barang dijual yang mendapat potongan dalam jumlah yang cukup banyak dan sesuai keperluan. Kadang ketika orang memerlukan jubin 10 buah, yang tersedia di kedai dengan harga diskaun hanya ada 8 buah. maka, di saat seperti ini jangan langsung menyerah. Boleh juga mengakalinya dengan cara-cara yang kreatif. Sebagai contoh, dengan boleh membuat corak-corak atau reka bentuk dengan menambah jubin warna lain yang kebetulan didiskon juga atau harganya cukup condong. Atau boleh memadu-madankan dengan reka bentuk lain. Contoh lain dari strategi penggantian eliminasi ini juga boleh digunakan pada rangka bumbung rumah.

Misalnya kalau biasanya orang menggunakan kayu, boleh mulai melirik rangka baja.Anda tidak perlu memaksa harus menggunakan tiang dengan bahan kayu jati baru yang sudah menjadi rahsia umum dengan harganya yang tidak murah. Kusen kayu jati memang mempunyai ukuran tersendiri. Tapi dengan sedikit kreativiti, anda boleh menggunakan apa yang ada.Intinya adalah, tetap boleh kreatif dengan cara ini.

Yang terakhir adalah mengambil harga terbaik dan pas di poket, tapi bukan berarti selalu mengambil harga yang murah. Kualiti juga tetap perlu diperhatikan pastinya. Harga terbaik boleh bermakna keseluruhan kos yang perlu orang keluarkan. Sebagai contoh, kebetulan ada kenalan yang mempunyai kedai bangunan dan boleh memberikan harga yang cukup murah. Tapi setelah dikira, kos kirimnya akan menjadi dua kali ganda dan sangat jauh dengan harga dan kos kedai lain dengan kualiti yang sama. Maka saat itu, harga yang terbaik adalah bukan dari kedai rakan anda tersebut. Contoh lain, harga terbaik juga boleh berlaku untuk perkhidmatan yang digunakan. Contohnya adalah saat mereka bentuk rumah, jika mempunyai kenalan, boleh meminta kenalan yang cukup profesional namun bersedia memberikan harga teman.

Sekarang semua orang boleh memiliki rumah idaman yang berkualiti dengan memadu-madankan ketiga cara ini, pasti boleh cukup menjimatkan kos tanpa mengurangkan kualiti bangunan rumah tersebut. Mungkin dengan bentuk rumah minimalis, yang saat ini sedang trend. Hanya saja, cara-cara ini juga mempunyai kelemahan, terutama untuk peribadi yang tidak mempunyai cukup banyak masa untuk berjalan-jalan atau kaji selidik. Akhirnya tentu saja semua adalah pilihan. Boleh saja menjalankan cara ini sendiri atau meminta bantuan orang lain dengan tambahan kos untuk jasanya.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 9:05 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani