Home » » Menukar Lantai Seramik Dengan Konsep Tile on Tile

Menukar Lantai Seramik Dengan Konsep Tile on Tile

Terdapat ramai sebab kenapa orang mahu menukar lantai rumahnya dengan yang baru. Sebagai contoh kerana sudah merasa bosan dan tingkat itu kelihatan sudah tidak menarik model beliau sudah tidak lagi sesuai dengan zamannya. Atau boleh juga kerana lantai dalam bilik itu ada bahagian yang rosak dan di kedai sudah tidak ada lagi lantai yang model dan warnanya sama.


Terlepat dari alasan yang dikemukakan namun yang jelas adalah penggantian tingkat merupakan jenis pekerjaan yang agak sukar dilakukan dan tidak praktikal. Kerana lantai lama harus dibongkar lebih dulu. Kegiatan ini apabila dilaksanakan di rumah yang sudah ada penghuninya tentu akan memunculkan masalah tersendiri sebab banyak debu yang berterbangan dan menimbulkan kesan atau suasana yang tidak selesa.

Namun jika ingin cara yang lebih praktikal dan tidak memerlukan masa yang terlalu lama, boleh melaksanakan satu konsep yang namanya konsep tile on tile. Menukar lantai keramik dengan konsep tile on tile ini punya beberapa kelebihan. Yang pertama iaitu proses pengerjaannya jauh lebih singkat dan tindak akan memunculkan debu yang terlalu banyak.
Selain itu dana yang diperlukan menjadi lebih irit kerana kos untuk membayar tukang tidak begitu tinggi. Hal ini disebabkan mereka tidak perlu melakukan pembongkaran tingkat yang lama. Jadi aras yang baru akan disusun diatasnya secara menyatu.

Konsep tile on tile ini sebenarnya sudah sering diaplikasikan pada bangunan yang punya nilai sejarah dan termasuk cagar budaya yang harus dilindungi. Tapi sebab penerapan konsep ini agak berbeza. Iaitu untuk menjaga agar bangunan tersebut tetap terjaga keasliannya termasuk bahagian lantainya. Sehingga apabila suatu saat dilakukan penelitian terhadap bangunan itu lagi, tinggal membongkar tingkat yang baru.

Tapi sebelum kerja pemasangan lantai berkonsep tile on tile ini dilakukan, sebaiknya harus dipastikan lebih dulu apakah asas bangunan atau rumah memang kuat. Selain itu ukuran pada ketinggian ruang harus bisa mencukupi. Perlu diingat, konsep pemasangan lantai baru ini akan membuat ukurang tinggi ruang jadi berkurang beberapa senti meter.

Pengurangan itu berasal dari adunan yang digunakan untuk memasang dan lantai atau jubin baru. Jumlah pengurangan ukuran tinggi ruang ini boleh mencapai sekitar empat hingga lima sentimeter. Meski tidak terlalu banyak, namun hal ini boleh membuat sistem peredaran udara jadi terpengaruh.
Jadi jika saiz bilik tidak terlalu tinggi, penerapan konsep pemasangan lantai baru seperti ini harus difikirkan secara matang sebelumnya. Jangan sampai terjadi apabila lantai sudah terlanjur dipasang, ternyata suasana ruang jadi kurang selesa gara-gara saiz ketinggiannya menjadi lebih rendah.
Kesan lain dari penerapan ini adalah ukuran pintu terutama pada bahagian daunnya. Jika lantai baru sudah dipasang maka agar tetap mampu menjalankan fungsinya daun pintu harus dipotong pada bahagian bawahnya. Selain ukurannya jadi lebih pendek, ada kalanya pandangan pintu jadi kurang menarik lagi sebab antara bahagian bawah dan atas menjadi tidak simetri lagi.

Untuk mengatasi masalah ini, cara yang boleh dilakukan adalah sistem pemotongan dilakukan di dua bahagian atas dan bawah dengan saiz yang sama. Hanya saja yang agak menyusahkan adalah kedudukan atau tempat peletakan keper untuk pemasangan daun pintu juga harus ditolak. Ini adalah jenis pekerjaan yang juga perlu dibuat perhitungan tersendiri.

Hal lain yang juga tidak boleh dilupakan adalah, bahan simen yang digunakan untuk memasang keramik atau jenis lantai yang lain ini sebaiknya memakai simen khas yang boleh melekat di lantai dengan erat dan kuat. Perlu diingat, pada umumnya lantai dalam bilik punya sifat yang lebih halus dan licin. Jika hanya menggunakan simen biasa, kemungkinan besar tingkat yang baru akan mudah terlepas.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:43 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani