Home » » Proses Pengerjaan Nat Supaya Kuat dan Tahan Lama

Proses Pengerjaan Nat Supaya Kuat dan Tahan Lama

Ada satu perkara yang sering dianggap remeh dan remeh ketika memasang jubin atau lantai jubin lain iaitu proses pengerjaan nat. Padahal kualiti nat juga punya pengaruh yang cukup besar terhadap daya tahan lantai. Banyak berlaku kes lepasnya satu jubin atau beberapa sekaligus gara-gara kualiti mutu nat yang kurang sempurna. Ini boleh terjadi kerana nat tidak boleh melekat secara erat sehingga tidak boleh tahan lama.


Lalu bagaimanakah caranya agar nat menjadi kuat dan tahan lama? . Pertama adalah ukuran lebarnya. Banyak yang punya anggapan jika celah nat yang rapat atau sempit itu bagus. Hal ini tidak benar sama sekali. Yang paling bagus adalah nat minimum punya saiz tebal sekitar tiga millimeter jika digunakan pada lantai dan lima millimeter pada dinding.

Jika terlalu sempit adunan nat tidak akan boleh masuk hingga ke dalam dan dasar lantai. Sehingga nat hanya melekat di bahagian permukaannya sahaja. Oleh sebab itu daya tahannya menjadi tidak kuat sehingga lantai mudah terlepas. Namun jika ukurannya terlalu lebar juga tidak bagus kerana boleh membuat proses pembersihan dan penghalusan sukar dilakukan.

Yang kedua iaitu masalah adunan. Proses pembuatannya atau pengadukannya harus dikerjakan dengan sempurna terutama sekali pada ukuran kepekatan. Jika terlalu pekat boleh membuat adunan nat tidak boleh masuk hingga ke dalam. Namun sebaliknya jika terlalu cair akan memberi kesan berupa munculnya rongga atau celah nat tidak boleh diisi penuh kerana ketika sudah kering bahagian atasnya tidak boleh terisi. Keduanya boleh membuat nat jadi tidak kuat dan mudah rapuh.

Kemudian untuk adonannya, sebaiknya tidak menggunakan simen biasa kerana jenis simen ini tidak bersifat anti air sehingga boleh menimbulkan lumut jika berada di tempat basah atau sering kena percikan air. Lebih bagus memakai tile grout iaitu simen khusus untuk mengisi nat serta grout additive untuk dipakai sebagai cecair tambahan. Tile grout ini dibuat dari pasir jenis silica dan portland serta bahan lain yang dibuat dengan teknik khusus. Kelebihan lain, apabila simen biasa hanya terdiri dari satu warna sahaja iaitu abu-abu, tapi untuk tile grout boleh memilih warna yang selaras dengan jenis warna lantainya.

Sebelum adunan dimasukan, celah nat harus dibersihkan lebih dulu. Kotoran yang sering masuk adalah kerikil kecil atau butiran pasir. Keluarkan benda ini dari celah menggunakan batang lidi atau kawat. Jika tidak dihilangkan benda seperti ini boleh menjadikan kualiti nat jadi berkurang. Sebelum dimasuki adunan, celah nat tidak boleh ada kotoran apapun walaupun saiznya hanya kecil sahaja.

Alat yang digunakan memasukan nat disyorkan tidak memakai serok. Alat ini sifatnya keras dan kaku, boleh membuat adunan tidak boleh masuk ke dalam nat dengan maksimum. Alat paling baik untuk memasukan adunan nat adalah yang dibuat dari bahan getah. Jika di kedai besi tida tersedia, boleh diganti dengan alat lain seperti sandal bekas atau ban atau alat lain yang bersifat elastik. Alat ini boleh membuat tekanan secara maksimum sehingga semua adunan boleh masuk hingga ke dalam celah.

Jika semua nat sudah terisi, maka kerja berikutnya tinggal melakukan pembersihan. Jangan menunda pekerjaan ini hingga kering, kerana adunan nat akan sukar ditanggalkan walaupun permukaan lantainya bersifat licin. Kadangkala ketika melakukan pembersihan, secara tidak sengaja ada nat yang ikut terlepas. Lakukan penambalan lagi secepat mungkin agar adunan yang baru tetap dapat menyatu.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:25 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani