Home » » Membuat Bilik Mandi di Depan Rumah

Membuat Bilik Mandi di Depan Rumah

Bilik mandi pada amnya dibuat pada bahagian belakang rumah kerana ruang ini lebih sering dipakai untuk melakukan kegiatan yang bersifat peribadi iaitu membersihkan dan menyegarkan diri. Tapi mungkin kerana persediaan tempat yang tidak mencukupi atau dengan alasan tertentu yang bersifat bersyarat, ada yang terpaksa meletakan bilik mandi di bahagian depan. Tentu hal ini jika ditinjau dari konsep penataan ruang sebenarnya menjadi kurang bagus.


Sebenarnya membuat bilik mandi di depan rumah boleh saja dilakukan, meski hal ini bukan merupakan perkara yang biasa. Yang penting adalah ada beberapa peraturan dan kaedah yang harus boleh dipenuhi agar kewujudan bilik mandi tersebut tidak mengganggu aktiviti penghuni yang lain. Apalagi jika mengingat ruang yang ada di bahagian depan pada amnya sering dipakai sebagai ruang tamu sehingga hal ini juga harus menjadi perhatian juga.

Pertama usahakan (bahkan harus) pintu bilik mandi tersebut arahnya langsung masuk ke dalam bilik peribadi. Jadi begitu selesai melakukan aktiviti pengguna boleh masuk ke bilik tanpa terlihat orang lain apatah lagi tetamu yang sedang datang berkunjung. Apabila tidak dapat diarahkan ke bilik secara langsung, sekurang-kurangnya jika mesti melewati ruang yang lain, ruang tersebut adalah ruang yang hanya digunakan untuk ahli keluarga sahaja, bukan orang lain.

Selain itu pintu tersebut harus dipilih yang sistem buka tudung boleh berjalan secara automatik. Jadi apabila sudah tidak digunakan, pintu boleh menutup sendirian. Ini untuk mengelakkan apabila pengguna lupa menutupnya, keadaan dalam bilik mandi tidak boleh dilihat dari arah luar. Beza dengan bilik mandi yang letaknya di belakang jika pengguna lupa menutup pintunya tidak akan menimbulkan masalah yang kadang boleh membuat orang lain mendapati tidak selesa. Terlebih lagi jika bilik mandi tersebut dibuat menyatu dengan tempat untuk buang air besar atau kecil.

Demikian pula jika bilik mandi tersebut juga menggunakan material atau element yang punya fungsi untuk mewujudkan sistem lampu yang alami. Element ini biasanya ada dan melekat pada dinding yang ada di samping luar. Pandangan dan reka bentuk serta penataannya boleh harus diatur sedemikian rupa sehingga tidak terlalu ketara jika ruang yang berada di sebalik element sistem lampu tersebut adalah bilik mandi.

Jadi secara garis besar, paparan bilik mandi yang berada di bahagian depan rumah tidak boleh dilihat secara nyata sebagai tempat untuk mandi atau buang air besar dan kecil. Jadi reka bentuk yang ada dinding luar sebaiknya tidak usah terlalu ketara yang menandakan jika tempat tersebut adalah bilik mandi. Orang yang tahu apabila mendekatinya adalah bilik mandi secara psikologi akan mendapati sangat berbeza jika dia ada di ruang keluarga, makan dan sebagainya.

Oleh sebab itu sistem kebersihan dan pembuangan airnya juga harus mendapat perhatian tambahan agar tidak menimbulkan bau yang kurang sedap. Terlebih lagi jika disebelahnya ada ruang makan, tentu boleh membuat penghuni kehilangan selera makannya jika mencium bau yang muncul dari bilik mandi. Terlebih lagi bila bau tersebut juga boleh tercium dari ruang tamu, pengunjung yang datang akan mendapati terganggu bahkan boleh memandang jika penghuni dan pemilik rumah tidak boleh menjaga kebersihan alam sekitar.

Satu hal lagi yang tidak boleh dilupakan, bilik mandi yang ada di bahagian depan rumah sedapat mungkin dibuat dengan sistem kalis bunyi. Sehingga apabila ada pengguna yang sedang mandi atau melakukan aktiviti lain tidak boleh terdengar dari luar. Ini juga berkaitan erat dengan nilai kesopanan dan kemudahan untuk penghuni yang lain atau pengunjung dan tetamu yang datang ke rumah ini.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 8:05 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani