Home » » sistem penggunaan cat dinding pada bilik air dengan benar

sistem penggunaan cat dinding pada bilik air dengan benar

Meski bukan merupakan tempat yang digunakan untuk melakukan kegiatan awam dan jarang dilihat atau dinikmati, namun bilik mandi tetap harus dibuat dengan paparan dan reka bentuk yang seindah mungkin. Jadi apabila digunakan, pengguna yang sedang berada di dalam bilik tersebut tetap mendapati selesa dan enak.


Aktiviti mandi merupakan jenis aktiviti yang perlu dilakukan tiap hari sekurang-kurangnya dua kali. Jika keadaan bilik mandi tidak menarik, tentu hal ini boleh menimbulkan kesan penghuni akan merasa malas untuk melakukan aktiviti tersebut. Maka akibatnya adalah boleh muncul pelbagai jenis penyakit terutama yang berkaitan dengan penyakit kulit. Hal ini tentu sangat merugikan.

Salah satu perkara yang boleh dilakukan untuk mewujudkan kesan yang selesa dan enak tersebut adalah melaksanakan sistem penggunaan cat dinding dengan cara yang benar dan tepat. Alasannya iaitu kerana cat dinding yang dipakai untuk memberi warna pada bilik mandi punya tujuan tersendiri yang agak berbeza jika dibanding dengan jenis bilik yang lain.

Oleh kerana itu memilih cat bilik mandi harus memperhatikan beberapa segi. Yang pertama iaitu perlu diingat jika bilik mandi punya tahap kelembapan yang lebih tinggi bahkan paling tinggi diantara bilik atau ruang lain dalam rumah. Sehingga ketika mau membeli, pilihlah cat yang punya sifat anti cendawan dan lumut.

Jika tidak memahami masalah ini boleh ditanyakan pada penjual cat di kedai. Pada amnya pihak penjual akan menawarkan dua jenis cat untuk bilik mandi. Pertama adalah cat yang memang khusus digunakan untuk memberi warna dinding bilik mandi. Sedangkan yang kedua adalah cat yang boleh dipakai untuk dinding yang berada di tempat lembab.

Namun bila mahu memakai cat biasa dengan alasan harga yang lebih murah, cat ini perlu diberi cecair khusus yang namanya mildewcide. Cecair ini mampu mengelakkan munculnya cendawan dan boleh membunuhnya sebelum cendawan tersebut tumbuh dan merebak.

Selain harus anti cendawan dan lumut, cat yang digunakan untuk memberi warna pada dinding juga harus punya sifat khas yang lain iaitu tidak mudah mengelupas dan tahan terhadap air. dan tentu saja cat tersebut harus awet dan tahan lama. Agar semua matlamat ini boleh tercapai, lebih baik gunakan cat dinding jenis berkilat atau semi berkilat. Jenis cat ini sudah lama terkenal punya sifat waterproffing.

Jika bilik mandi tersebut lebih sering digunakan untuk anak-anak hal ini juga harus menjadi bahan pertimbangan juga. Sebaiknya gunakan warna-warna yang cerah dan menarik. Tujuan dari penggunaan warna ini adalah agar mereka tidak pernah merasa malas untuk membersihkan diri di bilik mandi.

Jenis warna ini secara psikoligis akan membawa pengaruh bagi mereka agar lebih senang berada di bilik mandi. Tapi apabila penghuni rumah hanya terdiri dari orang dewasa sahaja, pemakaian warna cukup disesuaikan dengan selera. Jadi jangan sekali-kali memilih jenis warna yang tidak disukai, kerana hal ini juga membuat orang menjadi malas untuk mandi meski dia punya usia yang cukup dewasa.

Hanya saja yang tidak boleh dilupakan adalah, penggunaan warna ini juga punya pengaruh lain. Iaitu boleh menimbulkan kesan jika ruang dalam bilik mandi boleh kelihatan lebih luas atau yang terjadi justru sebaliknya, kelihatan makin kecil dan sempit. Teknik pemilihan warna untuk dinding ini juga pernah diulas dalam artikel sebelumnya. Bacalah sekali lagi.

Agar gambaran bilik mandi kelihatan makin sempurna dan mampu membuat penggunanya merasa makin selesa, sistem penggunaan cat warna ini juga perlu diselaraskan dengan warna element lain yang ada dalam bilik tersebut. Sebagai contoh element lantai, pintu, tab mandi, siling dan langit-langit dan sebagainya.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:54 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani