Home » » Mengenal Jenis-jenis Seramik

Mengenal Jenis-jenis Seramik

Seramik adalah salah satu jenis bahan untuk membuat lantai. Jika dibanding bahan lain seperti marmar, seramik lebih popular di masyarakat kerana ada pelbagai kelebihan yang dimiliki. Salah satu kelebihan itu adalah bahan ini tidak hanya terdiri dari satu jenis saja sehingga masyarakat punya banyak pilihan dan alternatif. Namun kerana jenisnya begitu banyak, hal ini kadang kala justru membuat mereka bingung untuk menentukan jenis mana yang sekiranya sesuai dan sesuai dengan keperluan.


Memang ada beberapa kriteria yang boleh dipakai untuk membezakan dan mengenal jenis-jenis seramik. Jika dilihat dari tipenya, ada dua macam iaitu seramik yang diberi lapisan atau rangkap disebut glazed dan seramik yang tidak diberi lapisan disebut unglazed.
Seramik glazed lebih mudah didapati dipasaran. Lapisan ini biasanya dipakai untuk membuat motif dan tekstur dan sangat sesuai diaplikasikan pada lantai dan dinding. Sedangkan seramik unglazed kerana tidak menggunakan lapisan, maka pembuatan motif dilakukan secara langsung dalam proses pengeluaran. Keramik ini biasanya punya saiz yang agak tebal dan punya kualiti yang lebih kuat.

Jika dibezakan mengikut kepadatan dan keupayaan menyerap air, keramik dibezakan menjadi empat. Yang pertama adalah yang punya daya serap hingga lebih dari tujuh peratus. Keramik ini sesuai digunakan pada ruang yang ada di dalam kerana kurang tahan jika berlaku perubahan suhu udara. Jenis kedua punya daya serap antara tiga hingga tujuh peratus dan kwalitasnya tidak beza dengan jenis pertama.

Jenis ketiga daya serapnya sekitar setengah hingga tiga peratus dan boleh dipakai di luar bilik tapi tidak boleh terkena sinat matahari secara langsung. Kemudian jenis keempat punya daya serap kurang dari setengah peratus dan boleh dipakai diluar ruang yang terkena cahaya matahari.
Jenis lain boleh dilihat dari proses pengeluarannya. Keramik Bicottura adalah jenis yang dibuat dengan cara dibakar sebanyak dua kali. Pertama untuk permukaan bawah dan yang kedua untuk memberi lapisan kaca-kaca. Keramik ini hanya sesuai untuk menutup bahagian dinding, bukan tingkat. Lalu yang kedua adalah Monocottura yang melaksanakan konsep satu kali bakar saja.

Kwalitasnya lebih bagus dan tahan lama serta baik intuk menutup lapisan lantai.
Selain itu jenis seramik juga boleh dibezakan dari permukaannya. Ada yang licin dan berkilat, sering dipakai untuk dinding dan lantai yang keadaannya sentiasa kering. Ada lagi seramik yang mod mukanya tidak berkilat ataui doff, lebih bagus digunakan pada rumah dan bangunan bergaya minimalis. Sedangkan seramik yang punya tekstur kasar, biasanya dipakai untuk tingkat yang ada di bilik mandi dan tempat terbuka. Sedangkan seramik yang permukaannya siku pada sisinya disebut cutting edge yang punya gambaran paling sempurna namun harganya lebih mahal.

Seramik masih boleh dibezakan lagi mengikut warna body ata permukaan bawahnya. Ada yang warnany putih dan ada yang merah. Keduanya tidak punya pengaruh terhadap kualiti mahupun teknik pemakaian kerana jika sudah dipasang tidak akan terlihat dari luar. Perbezaan ini muncul kerana tanah liat yang digunakan sebagai bahan mentah juga punya warna yang berlainan.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:30 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani