Home » » Pilih Warna Cat ...OK!!!

Pilih Warna Cat ...OK!!!

Meski nampak mudah namun memilih warna cat baik untuk dalaman dan luaran sering membuat bingung dan pusing. Kerana saat ini terlalu banyak jenis dan pilihan warna yang terus beredar. Namun pada sisi yang lain, banyaknya pilihan warna ini juga boleh membuat kita lebih mudah untuk berkreasi menggabungkan satu warna dengan jenis warna yang lain. Jika dapat tercipta dengan baik, gabungan warna ini mampu membuat suasana ruang atau rumah tidak kelihatan kaku dan membosankan.


Supaya mampu menggunakan kombinasi warna bahkan ketika lebih suka memakai satu jenis warna sahaja, ada beberapa teknik yang boleh diaplikasikan oleh penghuni rumah sendiri. Yang jelas iaitu kita harus mau dan boleh mempelajari konsep mengotorkan dan berani melakukan eksperimen untuk menggabungkan bermacam-macam jenis warna dan mengetahui kesan yang muncul.

Bila merasa kebingungan, caranya tentukan tema pada ruang atau rumah lebih dulu. Tema atau konsep yang kuat boleh membuat kita lebih mudah untuk memilih jenis warna cat yang paling pas. Contohnya adalah warna merah muda atau pink untuk memunculkan kesan yang lebih feminin. Pandangan seperti ini sangat sesuai bila penghuni rumah dan ruang kebanyakan terdiri daripada kaum perempuan.

Kaedah lain yang boleh dilakukan, iaitu rajin melawat dan mengamati bangunan yang punya variasi warna bagus serta membaca buku-buku yang berkaitan dengan teknik menggabungkan warna dan reka bentuk dalaman serta luaran. Semakin banyak rujukan yang didapat, akan membuat kita jadi lebih mudah untuk memilih dan melakukan proses penggunaan warna untuk rumah sendiri.

Selain itu kita juga harus boleh mengenal secara terperinci fungsi atau kegunaan utama dari suatu ruang. Warna cat terutama untuk dinding dan siling harus mampu memunculkan watak yang lebih kuat pada ruang. Misalnya warna putih boleh mendorong kita atau penghuni rumah lain untuk selalu menjaga kebersihan bersama sehingga warna yang selalu menimbulkan rasa lebih terang ini tidak mudah terkena najis.

Bila merasa belum berani untuk melakukan eksplorasi dan menggabungkan warna-warna yang punya sifat berbeza, cubalah lebih dulu memilih warna yang bersifat lebih neutral pada ruang yang punya dua atau lebih fungsi sekaligus. Misalnya pada ruang tamu yang juga boleh dipakai sebagai ruang keluarga sekaligus. Warna neutral seperti putih, krim, hitam atau coklat akan membuat kita lebih mudah mencipta kombinasi yang serasi.

Yang sering menjadi masalah adalah, warna neutral ini sering menimbulkan suasana yang cepat bikin bosan. Untuk mengelakkan kesan tepu tersebut, cubalah untuk mencitpakan konsep yang namanya monokromatik. Iaitu konsep untuk menentukan satu jenis warna sebagai warna utama. Dari sini kita boleh membuat kombinasi pada bahagian tertentu saja yang tidak terlalu menarik tapi tetap sedap dipandang mata.

Jika tetap masih merasa kesulitan dan takut, buatlah simulasi pada kertas. Pertama kita membuat gambar rumah milik sendiri kemudia diberi warna. Supaya boleh lebih sempurna lagi, pakai program software komputer dan pilihlah warna yang sesuai dengan keinginan atau selera. Dari sinilah kita akan mengetahui hasil ekplorasi paduan warna yang diciptakan, apakah sesuai dan sesuai dengan bayangan kita sebelumnya.

Bila semua teknik ini tetap tak berjaya memunculkan keberanian membuat paduan warna pada cat, maka jalan yang paling bagus adalah mengambil warna kesukaan sendiri dan diaplikasikan pada dinding. Ikut saja apa kata hati dan selalu turuti selera diri sendiri. Semoga info ini punya manfaat yang cukup untuk mencipta teknik kombinasi warna yang baik pada dinding dalam dan luar rumah
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:36 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani