Home » » Menghadirkan Kesan Luas Pada Bilik Dengan Warna Cat

Menghadirkan Kesan Luas Pada Bilik Dengan Warna Cat

Fungsi utama dari cat dinding adalah untuk menghadirkan kesan yang lebih indah dan rapi pada dinding tersebut. Selama ini tidak ramai yang menyedari jika sebenarnya cat dinding juga boleh dipakai dengan tujuan yang lain iaitu untuk menghadirkan kesan yang lebih luas dan besar pada ruang, terutama untuk ruang yang ukurannya lebih kecil dan sempit.


Menghadirkan kesan luas pada ruang dengan cat warna boleh dilakukan dengan beberapa cara sekaligus. Sebagai contoh dengan penggunaan warna yang tepat, mencipta warna yang berbeza atau kombinasi warna yang tepat. Jika dinding sudah dicat kemudian diberi kelengkapan lain berupa aksesori atau hiasan yang sistem peletakannya menggunakan teknik tertentu sehingga ruang boleh nampak lebih besar berbanding dengan luas yang asli.
Agar dapat menggapai tujuan ini terdapat beberapa point dan langkah penting yang boleh dilakukan dengan mudah. Pertama adalah memakai perbezaan warna berbeza pada masing-masing ruang sehingga dimensinya punya watak yang lebih isu. Sebagai contoh bila menggunakan warna gelap pada foyer atau lorong, maka ruang yang ada di sisinya boleh diberi warna yang lebih cerah dan terang.
Dari sini boleh tercipta suatu ilusi lampu dari yang gelap menutu terang dan sebaliknya. Hal ini sesuai dengan titip pandang mata orang yang sedang berada di ruang tersebut. Sistem paduan warna yang berbeza ini boleh membuat luas ruang kelihatan makin besar dan lebar berbanding dengan paduan warna yang konrasnya lebih rendah seperti warna terang satu digabungkan dengan warna terang yang lain.
Cara lain yang boleh diaplikasikan adalah menggunakan warna pada langit-langit atau siling dan dinding yang diseleraskan dengan warna yang terdapat dalam ruang. Sebagai contoh jika lantai ruang diberi karpet warna cerah, maka plafin boleh diberi warna yang lebih lembut atau punya sifat yang ringan berbanding dengan warna dinding.
Aplikasi seperti ini boleh menjadikan dimensi antara siling dan lantai boleh kelihatan lebih berseri dan cerah. Maka secara automatik ruang yang ada di tempat itu juga mampu menimbulkan kesan yang makin besar dan luas.
Tapi jika karpet yang dipasang warnanya lebih gelap, harus menggunakan cat dinding dan siling yang warnanya tidak berbeza alias sama. Jadi kesan luas yang mahu diciptakan tetap boleh muncul dalam ruang itu.
Kemudian untuk perabot atau perabot yang digunakan, seperti kerusi, meja peti dan lain harus boleh mencipta kesan yang lebih luas juga. Contohnya seperti ini. Dinding yang berada di salah sisi diberi warna yang sifatnya lebih gelap dibaning dengan dinding lain yang jumlahnya ada tiga. Hal ini menjadikan seakan-akan ruang itu kelihatan punya dimensi yang lebih dalam.
Aplikasi lain yang perlu mendapat perhatian adalah perlu memilih warna yang punya sifat lebih muda untuk element lain yang tegas. Yang dimaksudkan dengan tegas di sini sebagai contoh rangka pintu dan tingkap, pengudaraan udara dan sebagainya. Hal ini harus boleh dilakukan tanpa memandang jenis warna yang digunakan pada dinding. Teknik seperti ini boleh menghasilkan kesan seakan-akan ruang itu tidak punya sudut yang jelas dan tegas supaya ruang kelihatan makin besar.
Jika berminat untuk mencuba ciptaan yang lebih berani, hal ini boleh dilakukan dengan membuat campuran warna yang jumlahnya ada dua namun punya warna atau kesan yang sama. Tapi yang perlu diingat dan tidak boleh dilupakan adalah, teknik ini harus menggunakan warna yang punya sifat terang.
Seperti ungu digabungkan dengan biru kemudian biru dipadu dengan putih dan lain sebagainya. Selain boleh menimbulkan kesan dan dimensi yang lebih luas, sistem pencampuran warna seperti ini juga boleh membuat gambaran interior ruang kelihatan makin indah dan cantik.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 7:49 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani