Home » » Petua dan Cara Menangani Cat Dinding yang mudah Mengelupas

Petua dan Cara Menangani Cat Dinding yang mudah Mengelupas

Dinding adalah sebahagian dari element terpenting yang dapat menjadikan gambaran rumah kelihatan lebih indah dan menarik. Untuk mencipta kesan yang indah dan menarik tersebut salah satu cara yang sering ditempuh adalah menggunakan cat warna khusus untuk dinding atau tembok. Hanya saja, cat ini kadangkala menimbulkan masalah yang sering membuat kita jengkel iaitu mudah mengelupas.
Ada beberapa sebab yang membuat cat dinding mudah mengelupas. Jika cat dinding itu ada di luar ruangan, biasanya kerana sering kena sinar matahari yang panas atau curah dari air hujan yang cukup deras. Sedangkan untuk bahagian dalam atau dalaman, permasalahan ini sering terjadi kerana terlalu banyak menggunakan dempul untuk melicinkan dinding atau untuk menutup dinding yang retak, sehingga cat tidak boleh melekat erat. Apalagi jika dempul tersebut punya kualiti yang rendah.


Keadaan dinding yang terlalu lembab juga boleh menyebabkan lapisan cat mudah mengelupas. Hal ini boleh terjadi jika adunan yang digunakan untuk membuat lapisan dinding atau aci dibuat dari adunan simen dan pasir yang tidak sesuai dengan perbandingan dan komposisinya. Sehingga air mudah meresap ke dalam liang dinding.

Sebab yang lain adalah kerana cat lama pada dinding tidak dibersihkan atau dikikis lebih dulu. Hal ini mengakibatkan cat yang baru tidak melekat langsung pada dinding tetapi melekat pada cat lama. Kerana itu kuasa rekatnya menjadi tidak kuat, membuat proses pengelupasan lebih mudah terjadi.
Daya rekat pada cat juga boleh tidak kuat atau berkurang kerana ketika diberi cat, dinding tersebut dalam keadaan yang kotor, berdebu atau berminyak. Apalagi jika dinding tersebut masih dalam keadaan yang basah, akan menyebabkan cendawan lebih mudah tumbuh. Maka lapisan cat tidak boleh melekat pada dinding secara langsung.

Adapun tips dan cara mengatasi cat dinding yang mudah mengelupas, merupakan kerja yang sangat mudah dilakukan. Kita tinggal mengelakkan hal-hal yang boleh menyebabkan cat mudah terlepas dari dinding seperti yang telah dihuraikan di atas. Untuk dinding yang berada di bahagian luar, boleh memilih cat khas yang punya daya tahan lebih kuat terhadap cahaya matahari dan air hujan.

Kemudian untuk dinding yang ada di bahagian dalam, untuk melicinkan dinding atau menutup bahagian yang retak gunakan dempul yang kualitinya lebih bagus. Salah satu ciri utamanya adalah dempul tersebut punya kandungan lilin atau minyak yang lebih sedikit. Kerana lilin dan minyak boleh menyebabkan cat tidak boleh melekat dengan erat pada dinding.

Jika cat tersebut merupakan cat baru untuk menukar cat yang lama, sebelum dipakai cat lama harus dihapuskan sehingga bersih dan tidak meninggalkan sisa sedikitpun. Agar dinding tersebut boleh halus, sebaiknya penutup dempul tidak digunakan lagi. Lebih baik menggunakan ampelas yang digosok-gosokan hingga dinding menjadi halus kembali. Penggunaan ampelas ini juga boleh mengakibatkan liang pada dinding menjadi terbuka, sehingga cat yang baru boleh lebih mudah melekat.

Selain itu, cat yang baru tersebut sebaiknya juga menggunakan jenis yang sama dengan cat lama. Kerana masing-masing jenis cat punya kandungan dan komposisi yang berbeza-beza. Perbezaan ini juga boleh menyebabkan antara cat yang lama dan cat yang baru tidak boleh menyatu, sehingga mudah mengalami pengelupasan.

Namun jika kita baru pertama kali menggunakan cat, tunggulah dinding hingga dalam keadaan yang benar-benar kering. Dan yang tidak boleh dilupakan, adunan simen dan pasir yang dipakai untuk membuat lapisan penutup harus menggunakan komposisi dan perbandingan yang tepat serta dikacau secara merata dengan air yang cukup. Dengan cara seperti ini maka air tidak mudah masuk ke dalam dinding yang boleh menyebabkan keadaan dinding mudah lembab dan ditumbuhi oleh cendawan.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 3:59 PM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani