Home » » Bagaimana Mengelakkan Dinding Rembes?

Bagaimana Mengelakkan Dinding Rembes?

Dinding rembes adalah masalah yang sering berlaku pada bangunan, terutama jika tinggal di kawasan lembap. Penyebabnya sangat berbeza-beza, mulai dari anti bocor yang salah hingga aplikasi yang tidak tepat.

Akan tetapi, anda boleh mencegah hal ini terjadi. Berikut ini adalah empat perkara yang membuat dinding rembes.

Pemilihan Antibocor yang Tidak Tepat



Di pasaran terdapat pelbagai jenis antibocor atau waterproof. Ada jenis water-based, cement-based, dan membran. Jenis waterproof juga diagihkan mengikut lokasi yang akan disalut; indoor, outdoor, dan kawasan tenggelam air. Anda boleh mengenal jenis waterproof di sini.

Aplikasi yang Tidak Rapi

Antibocor harus diaplikasikan sebanyak dua lapis. Yang pertama diaplikasikan secara mendatar dan yang kedua menegak. Dengan mengaplikasikan sebanyak dua kali, lapisan waterproof akan lebih rapat. Jika anda tidak mahir untuk mengaplikasikannya, anda boleh menggunakan perkhidmatan aplikator.

Kerosakan Saat Aplikasi

Elakkan kerja pemasangan yang boleh merosakkan lapisan waterproof yang telah dipasang. Contohnya, pembongkaran untuk pemasangan rangkaian paip atau pemasangan keramik. Lakukan pemasangan paip sebelum permohonan kalis air. Bila ada lubang pada dinding, tutup dengan adunan simen lebih dulu.

Dinding yang Rosak

Sebelum mengaplikasikan antibocor, sebaiknya periksa keadaan dinding. Lihat apakah ada retak pada dinding. Keretakan akan membuat air mudah masuk ke dinding anda. Jika ada bocor, tampal kebocoran dengan cement filler.

Untuk dinding bilik mandi, pastikan pula plesterannya menggunakan trasram atau adunan simen kalis air.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:03 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani