Home » » Proses Pengecatan yang maksimal

Proses Pengecatan yang maksimal

Material pelapis yang paling popular adalah cat. Pengaplikasian yang mudah menjadi salah satu sebab-sebab material ini popular. Walaupun begitu, tidak banyak orang yang tahu bagaimana perngaplikasian yang tepat.



Berikut ini adalah panduan yang boleh anda pelajari sebelum anda mula mengecat.

Kelembapan dan Alkali

Salah satu perkara yang paling penting dalam pengecatan adalah kelembapan media. Jika kadar kelembapan terlalu tinggi, artinya garam alkali yang ada pada media yang akan dicat juga tinggin. Hal ini tidak baik bagi cat.

Kelembapan yang baik untuk mengecat adalah di bawah 20%.

Kelembapan dan kadar garam alkali yang tinggi ini disebabkan oleh acian atau plesteran yang belum kering. Selain itu, boleh terjadi pula kerana dinding rembes maupun kelembapan ruang yang tinggi.

Jika kadar alkalinya tinggi, anda harus menggunakan cat dasar yang tahan terhadap alkali sebelum mengecat. Dengan cara itu, sebatian alkali tidak akan berhubung dengan cat tembok sehingga cat merekat kuat.

aliran Air

Hal ini berkaitan dengan kelembapan pada dinding. Jika dinding terasa lembap, cuba cek sama ada kebocoran pada aliran air. Selain itu, ada kemungkinan di dinding terdapat retak rambut.

Anda perlu menampal dinding tersebut sebelum mula mengecatnya. Gunakan cement filler dan lapisan waterproof untuk menampalnya.

Pembaikan Dinding Lama

Mengecat dinding lama lebih rumit daripada mengecat dinding baru. Keadaan dinding lama yang rosak perlu diperbaiki untuk mengelakkan masalah pada lapisan cat baru.

Keadaan permukaan dinding, seperti plesteran dan acian, harus dalam keadaan yang baik. Untuk hasil yang maksimum, cat lama harus dikikis dan dilakukan acian semula.

Pengerokan

Hal ini idealnya dilakukan pada dinding lama yang akan dicat. Tujuannya adalah agar cat dapat melekat dengan sempurna. Akan tetapi, jika cat yang lama tidak bermasalah, pengerokan tidak mutlak dilaksanakan.

Cendawan dan Lumut

Tidak hanya mengupas cat, anda juga perlu membersihkan dari lumut dan cendawan. Lumut dan cendawan boleh mengurangkan daya rekat cat baru yang dilapis. Pembersihan boleh dilakukan dengan pengerokan dan semburan cecair pencuci cendawan.

Proses Pengecatan

Jika anda sudah memastikan keadaan dinding sudah baik, anda boleh mula mengecat.

Dalam mengecat, cara yang terbaik adalah melapisi dinding dengan lapisan cat yang tipis secara berulang-ulang. Jika anda mengecat dengan lapisan yang tebal, ada kemungkinan lapisan cat tersebut akan mongering tidak dalam waktu yang bersamaan.

Selain itu, jika anda bermaksud mencairkan cat, jangan terlalu banyak menambah pencair. Kualiti cat akan berkurangan.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:13 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani