Home » » Memilih Cat yang Berkualiti

Memilih Cat yang Berkualiti

Cat merupakan salah satu material yang tidak dapat dielakkan penggunaannya di rumah. Selain mencantikkan rupa rumah, cat juga melindungi rumah dari kerosakan. Banyaknya pilihan membuat anda harus hati-hati dalam memilih.



Bukan hanya cat yang tidak bagus akan merosakkan gambaran rumah. Cat yang tidak bagus juga mempunyai pengaruh terhadap kesihatan pengguna bangunan.

Berikut ini adalah tips untuk memilih cat yang berkualiti.

Ramah Alam Sekitar, Aman bagi Kesihatan

Ingatlah bahawa kesihatan pengguna bangunan harus anda utamakan! Cat yang selamat bagi kesihatan adalah yang tidak mengandungi bahan kimia timah hitam (Pb) dan logam merkuri (Hg). Selain itu, pilihlah cat yang mempunyai label free lead, low volatile organic compound (VOC).

Jika membolehkan, ciumlah bau cat yang akan anda beli. Bau cat yang aman juga tidak menusuk hidung. Jangan pula anda memilih cat yang mempunyai aroma wewangian kerana cat tersebut juga tidak baik untuk kesihatan anda.

Bezakan Luaran dan Dalaman

Jangan anggap remeh setiap cat dengan label luaran dan dalaman. Kedua cat ini mempunyai tujuan yang berbeza. Cat luaran mempunyai ketahanan yang lebih tinggi pada terpaan sinar matahari, hujan, dan perubahan suhu. Pelbagai pengeluar, berbeza-beza pula sebutannya, antara lain weatherproof, weathershield, weathercoat, dan easyshield.

Untuk jenis cat dalaman, pilihlah cat yang mudah perawatannya dan kualiti warna yang berlangsung lama. Dengan pilihan cat yang tepat, anda boleh mengurangkan kekerapan mengecat dinding.

lapisan Antijamur

Boleh dibilang cat dengan lapisan antijamur perlu anda pilih kerana hujan Indonesia yang tinggi. Belum lagi jika kediaman anda berada di kawasan banjir. Keadaan yang lembap akan membuat cendawan membiak dengan cepat, salah satunya di dinding luaran dan dalaman rumah.

Dengan menggunakan cat antijamur, dinding anda akan lebih dilindungi dari cendawan. Cendawan pada dinding akan merosakkan lapisan cat tembok.

mudah Dibersihkan

Baik untuk luaran dan dalaman, pilihlah cat yang mudah dibersihkan dan tahan terhadap noda. Melapisi dinding dengan cat jenis ini merupakan satu bentuk pelaburan kerana anda tidak perlu terlalu sering melakukan mengecat semula.

Bila menginginkan hasil setengah berkilat, tahan calar, dan tahan gosokan, anda boleh memilih jenis pearl go atau vinyl silk. Cat jenis ini mudah dibersihkan sehingga sesuai untuk dapur, garaj, bilik mandi, dan tempat rawan kotor. Namun ingat, noda yang boleh dibersihkan adalah yang bersifat waterbased.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:41 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani