Home » » Rumah Kecil? Ini Cara membuat lebih selesa !!!

Rumah Kecil? Ini Cara membuat lebih selesa !!!

Saat ini kediaman yang disediakan pemaju berukuran semakin kecil kerana tanah semakin sedikit. Alasan lain adalah untuk mebuat kediaman lebih berpatutan. Kediaman dibuat dengan jenis 36, 45, atau 60 untuk memenuhi keperluan tersebut.

Jika anda adalah salah satu yang mempunyai kediaman kecil, bukan bererti kediaman harus terasa sempit. Berikut ini cara yang boleh anda lakukan untuk membuat kediaman terasa lebih luas.



Kurangkan Sekat

Salah satu cara adalah membuat ruang-ruang perkauman bebas dari sekat. Gabungkan ruang tamu dan ruang keluarga. Elakkan menyekatnya dengan dinding ataupun peti besar.

Jika anda memerlukan ruang keluarga lebih persendirian, gunakanlah sekat yang tidak besar-besaran. Selain itu, gunakan pula sekat yang dapat dipindah-pindahkan. Hal ini akan membantu anda jika suatu masa anda memerlukan bilik yang lebih besar.

Memilih Warna

Warna mempunyai pengaruh yang berbeza-beza terhadap ruang. Ada yang membuatnya terasa lebih luas, ada pula yang terasa lebih sempit.

Putih adalah salah satu warna yang memberikan kesan luas dan terang. Warna biru langit juga memeberikan kesan yang sama. Akan tetapi, elakkan penggunaan warna dengan warna gelap kerana akan membuat ruang terasa lebih sempit.

menetapkan Lampu

Lampu selalu memberikan kesan visual pada ruang. Tempatkan sumber-sumber cahaya di titik-titik yang tepat untuk menghasilkan kesan lebih luas. Meletakkan cahaya di sudut-sudut ruang biasanya akan memberikan kesan ruang terasa lebih panjang.

Jangan lupa untuk memanfaatkan cahaya semulajadi untuk digunakan di dalam rumah.

Memperbesar Saiz Tetingkap

Membuat rumah terasa lebih lega adalah dengan memasukkan cahaya semula jadi lebih banyak. Buat lah tingkap yang besar untuk itu.

Selain itu, tingkap yang besar juga akan membuat rumah anda terasa lebih lapang. Itu disebabkan ruang dalam anda lebih berhubung dengan ruang luar. Jika anda merasa privasi anda kurang dengan jedela besar, cuba tambahkan tirai!

Perabot Yang Tepat

Menggunakan perabot yang kelihatan besar-besaran dan bulky akan member kesan bilik terasa sempit. Ppilihlah perabot yang kelihatan ringan untuk memberi kesan luas. Jangan lupa untuk menyediakan fungsi dengan tepat agar rumah tidak terasa berantakan.
Share this article :
Posted by: bayani renovation https://plus.google.com/u/0/+Bayanirenovation Updated at : 5:27 AM
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment


 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Bayani Home Renovation - All Rights Reserved
Template Created by Bayani Renovation Modified by Bayani Renovation
Proudly powered by Bayani